Metalltråd
Hej! Hoppas på råd från alla er vana glasare!!
Har provat fusa in koppartråd i float, men den blir svart och ser mkt tråkig ut.
Fel tråd? (1mm koppar, glödgad)
Fel temp? (830gr, 20min)
Måste man beställa speciell tråd? Har även en mässingstråd men har inte provat den än.
MVH Lena

Har du fusat IN det? Då borde det inte vara svart. Det ska vara lätt rödbrunt. OM det ligger utanför glaset blir det svart. Men om du vill ha det kopparfint får du gnugga med sandpapper eller annat på tråden.
Jag lade två spiralformade koppartrådar mellan två 3mm floatskivor, och de blev nästan helt svarta. Kan det bero på att jag limmade tråden??? Har lim som jag köpt på Uterm för limning på float, och jag tog ganska rikligt för att hela tråden skulle fastna och ligga stilla. Kanske är det som är orsaken;/
Ska prova att göra ett nytt fat i morgon och försöker då utan lim på tråden.

det blev väl svart för att glaset inte smält ihop runtomkring så snabbt så det skulle kapsla in tråden, kan jag tänka.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Var försiktig med lim! Lim med koppar gör säkert att kopparn oxiderar och då kan den bli väldigt svart. Om du använder Bullseye så blir det väldigt spännande med mässing som utvecklar härliga guldskimrande bubblor. Testa! Men i fönsterglas och system 96 blir mässing bara grått….
Provade men endast lite lim, och Problem solved! Koppartråden förblev kopparfärgad! Ingen svart oxidering. Tack för hjälp!

😂😃😃