Avsvalning av 3mm float
Fusar med float, och har ugn utan kylsystem. Tror ni… att enkelt 3mm glas måste vara kvar i ugnen tills den nått 50 grader av sig själv? Det tar nästan ett dygn för varje fusing, och jag tänker att 3mm är så tunt att man kanske kan skynda på avsvalningen genom att öppna/glänta. Eller… är det kortsiktigt och dumt tänkt? Vill ju inte att mina stjärnor ska spricka om nån vecka!!
/Lena
Hej!
Har aldrig fusat float, men jag brukar öppna ugnen när den e nere under 100grader för mindre saker och under 70 grader på större fat som är ca 5-6mm tjocka (använder bullseye)
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Jobbar man med float ska kylningen ske snabbt mellan 750 grader ner till 650 grader. Öppna ugnsluckan. Inga problem. Låt tempen falla till ca 600 grader. Och spänn av. Om man inte kan kyla - gör så här i alla fall. Låt sen glaset ligga i ugnen tills det är 80 grader. Ta ut. Svep om med en filt och lått svalna.

jag har tagit fram glas när tempen var 56 grader i ugnen och det sprack. Så jag skulle inte öppna ugnen innan den går ner under 50 grader.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo