Clas Olsons kakelsåg till glas
Jag köpte sågen ovan för 500 Kr, och hann inte ens använda till glas. Eftersom vi renoverar och la kakel i tvättstugan, hade vi 4 eluttag i väggen där vi behövde såga kakeln. Och gissa vad? Det finns inte längre diamantbeläggnig på sågen. Vad säger man? Man får vad man betalar för, nu har vi en sågmaskin utan sågblad och jag är tveksam om jag vill köpa ett nytt - lika dåligt - sågblad på Clas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
oj, det var ju rackel. jag som hade funderat på att skaffa mig en kakelsåg. Kanske inte just clas ohlsson, men det är väl ungefär samma kvalite på dom från Jula eller så. Är det någon annan som har erfarenhet av dessa sågar?
Fint om ni kan skriva in era omdömen så vet man vad man ska satsa på

Jag har testat en vattenkyld från Jula, men det är en kap - inte såg. Den funkar. Kostade knappt 600:-.
Hanna

Jag har haft min såg-kap-slip - nu i sju år! Man sågar INTE - utan man slipar sig igenom glaset. Så tryck INTE - då försvinnner säkert beläggningen. Under denna tid har båda min son och dotter kapat kakel och jag har kapat massor med glas. För 500 pix! För kakelsåg!

Vi köpte samma kakelslip i Frankrike och med den har jag slipat mig igenom kakelplattor för ett badrum, ett duschrum och dessutom fixat golvplattor för dessa utrymmen. DESSUTOM använt den varje sommar jag haft glaskurs i Provence. Och den håller än. Hur gör ni? Trycker för hårt? Om det blir mörk massa - då är det inte glaset utan sågen som avger spillning - och det är ett typiskt exempel på att ny trycker ämnet för HÅRT mot slipskivan. OBS Glas sågas aldrig - det slipas ALLTID! Se till att kapklingan är våt hel tiden!

Kap är också såg. Kapsåg. Självklart är med vatten i karet. Samma som du Eva använde på gjutkursen i Kosta. Som sagt, vi har endast sågat sammanlagt cirka en löpmeter i kakel, och sågen skar i kaklet som smör, vi varken tryckte hårt eller varit våldsamma. Och beläggningen är borta. Så nu kan jag inte såga (kapa, om ni tycker att det är bättre ord) glas som det var tänkt med det. Jag kanske hade helt enkelt otur, men jag avskyr det. De kanske använde dåligt bindemedel till diamantkornen när de bela klingan med det, vad vet jag. Men så borde det inte gå till.

Då borde du ta tillbaka den och klaga. Jag trodde du menade en såg med klinga och jag menade en "kap" med skiva. Klinga tänkte jag på en sådan där du kan såga ut fina figurer i glaset.
Hanna

Ta klingan och klaga!!!!!!!! Så här ska det inte vara. Jag vet massor med folk som köpt dessa billiga slipmaskiner för att kapa både glas och kekel och som är nöjda. Den ska hålla i flera år. Vår maskin i Kosta - i nte den jag själv har - gav ifrån sig mörk massa. Då slutade Peter kapa och hällde snabbt på mer vatten. Och vad jag vet fungerar den sågen än - och det är väl fem år sedan!
Som sagt. Klaga. De får byta ut kapklingan!

Men om man vill göra mer än att såga/slipa raka bitar så är ju denna sågen inte mycket hurra för….

Som Eva skrev, kanske jag hade bara otur - som vanligt - jag börjar snart bli som Ior, det som kan gå sönder, gör det också. Jo vi borde gått tillbaka o klagat. Men tiden rann iväg … där får jag skylla på mig själv. Jag har den kvar men en ny kapskiva kostar lika mycket som en ny såg, så det blir väl soptippen för denna.