Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 2992 ggr
EvaRittsel
0

Hur tar man betalt?

Det här är en vanlig fråga jag får - hur tar man betalt som konsthantverkare? Ska man räkna med timlön för nedlagt arbeta, ska stora saker kosta mer än små - även när det gått snabbare att göra de stora?

Jag tycker själv det är jättesvårt. Om jag inte har en prislapp på mina saker i ateljén så dumpar jag alltid priset så fort ngn frågor. Det är som om man innerst inne skäms för att ta rejält betalt.

Men man måste ju. Hur ska man annars kunna ta ut lön, betala moms och sociala avgifter? Man hör bland att folk suckar och tycker att det är för dyrt - och då hinner jag ofta inte tänka innan jag prutar ner det med 20-25 procent.

Men jag brukar räkna så här - materialet för mina saker och 5 gånger det (för Bullseyglas - fönsterglas då räknar jag på samma sätt och lägger till en nolla) . Då brukar jag hamna ganska rätt.

Det är ju också så att man bara betalar 6 procent moms på unika glaspjäser när man själv säljer dem. Och 25 procent när någon annan säljer åt mig. Så jag tycker ju det är extra trevligt att sälja direkt i ateljén.

Men hur gör man för att ta rätt betalt? Hur räknar ni andra?

Faxlin
0

Ja, jag är då inte rätt person att svara på det. Jag har sååå svårt att ta betalt för det jag gör. Oftast tar jag bara betalt för själva materialet och glömmer att maskinen dras ström och att jag faktiskt lagt ner en del tid på saken ifråga. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Soffie
0

känner igen mig. tyckte de va pinsamt. Men det är ju massa jobb och svett..  Man få sätta ännu högre priser så får de pruta ner till den nivån man velat sätta från börjanSkrattande..haha.. Nä man få väl förklara varför den kostar som den gör. Då förstår de säkert att priset är själigt.

LenaR
0

Jag brukar försöka räkna på hur lång tid det tar att tillverka föremålen. så mina priser är en ungefärlig timpenning. Och jag dumpar priser på samma sätt som Eva - har jag ingen prislapp säger jag ett tanklöst lågt pris, står någon och tvekar sänker jag priset rejält. Undrar vad det ger för intryck egentligen…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Hanna--
0

Ja, det är jättesvårt att ta betalt.

Jag har blivit ombedd att föreläsa och hålla i en workshop åt en studiecförbund, vad kan man egentligen ta betalt för det?

EvaRittsel
0

Det finns en pyramidial orättvis när man föreläser. Gör man det om IT får man cirka 9 000 kr - 12 000 för en dag (6 tim) , och om informations- och kommunikationsstrategifrågor får man ca 6 000 - 9 000 kr/dag och om konsthanverk får man ca 3 000 - 5 000 kr/dag…

Är man kändis kan man läggsa på ett par tusenlappar…

Ungefär där ligger priserna - om man arbetar åt stat och kommun. Privata företag något högre (plussa på ca 2 000 kr/dag) och studieförbund MYCKET mindre (dra ifrån ordentligt ca 350 - 450 kr/tim är ganska normalt vad jag vet.

Någon annan kanske har en annan erfarenhet?????

veteran
0

Först o främst konsthantverk är hantverk dvs. inte serietillverkat med flera upplagor,priset som du sätter gäller.Kunden som verkligen vill ha hantverket betalar vad den kostar.

Faxlin
0

#6: Vad lätt det lät. Tyvärr inte alls lika lätt i verkligheten. ;-) Usch, jag skulle behöva gå på kurs och lära mig ta betalt.

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Ska vi ordna en kurs i att ta betalt? Fixa ett nätverk där vi stöttar varandra? Jag tror att det är sådant som Glaskonst skulle kunna vara bra till. Var tycker ni andra?

Faxlin
0

Jag tycker det låter jättebra.

Audiatur et altera pars

Hanna--
0

Ja, det hade verkligen behövts.

Efter en lååååååång sommarsäsong har jag hört de allra mest märkliga sätt pruta på…. och jag tycker det är jättesvårt att stå emot.För att vara snäll så drar jag av lite här och lite där och sedan står jag där och känner mig lurad. Men efter att ha sålt slut på saker flera gånger under sommaren har jag börjat lära mig lite, det kommer alltid nya kunder…och till slut kommer någon som är beredd att betala det som står på prislappen.

I skåne har vi förresten mycket danska turister och de är fenomenala på att pruta, har nästan aldrig haft en dansk kund som inte har börjat diivdera om pris och växelkurser och då kan det faktiskt också gälla en rabatt typ "om jag köper två vykort á 10 kr får ett godt tillbud då?"  Himmel vad är det som har gjort danskarna till sådana mardrömskunder? Någon som har samma eller helt annan erfarenhet av vårt Danska broderfolk?

Faxlin
0

Ja men visst är det svårt. Om man tittar på en annan som bara är nybörjare så är man ju glad om man får sälja över huvudtaget liksom. ;-)

Så om någon kommer så ja jag har svårt att sätta en prislapp över huvudtaget.
Vad tar man för ett dricksglas med motiv på? Om personen vill välja motiv själv och dessutom ha med text, vad lägger man på då?
Hur mycket kan man ta för ett simpelt IKEA glas, för det är mest sådana jag gjort. 5:- styck i inköp, så vad då. Jag har inte lagt ner mycket pengar på glaset. Alltså kan jag heller inte ta ut mycket för den färdiga produkten.
Svårt, svårt jättesvårt.

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Visst kan du ta betalt! Fast det är ett problem när du använder dig av IKEA-glas… Man får ju inte förändra deras produkter utan att  först kontakta dem och få sitt tillstånd. Men får du ett avtal med ngn annan som själv gör glasen du graverar på kan du ta ordentligt betalt för din design av glasen!

Faxlin
0

oups det visste jag inte. Hmm, snacka om att jag säkerligen gjort bort mig nu med andra ord .
Tänk vad man får lära sig saker här inne.
Blir till att snacka med gubben Kamprad nu då;-)

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Ja, det kan ge dig en hel del. Allvarligt. Men se till att om du får ett kontrakt med dem att det gäller ett visst varuhus. Annars kan du blir helt sönderstressad. Det GÅR att få kontrakt på bra ideer med IKEA. Men se upp. Om du INTE skriver in det i kontraktet så måste du producera saker till ALLA deras varuhus runt om i världen. . . Det finns några tragiska exempel på detta men minst lika många trevliga där. För IKEAS folk är lyhörda.

Faxlin
0

Hmm, ja fast bara att leverera till ett varuhus kan nog vara att ta sig vatten över huvudet. ;-)

Audiatur et altera pars

Jessika
0

tänkte på det att man inte får förändra en annans produkt… man borde kunna komma undan det om man istället tar emot beställningar på gravering och den som gör beställningen tillhandahåller glaset själv (tex ikea glas).

Då kan ju rimligtsvis inte ansvaret ligga på den som graverar. Dessutom är ju då glaset tillverkat till en person, inte för försäljning till "alla". Eller vad tror ni?

Jessika
0

Kom på en sak till. De som gör om Absolut flaskor. Har de tillstånd från absolut?

EvaRittsel
0

Jag ska kolla med Hauge som återvinner flaskor vad som gäller!

Jessika
0

ja, just ja, så hette han!

mariatingsund
0

Hej alla angående hur man tar betalt.

Jag tänkte bara lägga till: pruta aldrig! När folk försöker få ner priset, då är de egentligen redan beredda att betala det. Men de vill höra att det är värt det. Om du säger: visst kan du få 30 % rabatt - då tror de att saken inte ens värd DET. Vad skulle ni själva vilja höra på en sådan fråga? Jag skulle nog vilja höra: Nej, det går tyvärr inte pruta, därför att det tar så mycket tid att göra, därför att det kostar så mycket med förbrukningsmaterial, el, moms, allt annat kan man syfta på. Bara de förstår att de får något jättebilligt och jätteprisvärt - för ordinariepris. Man måste förstås ha kött på benen, d v s man kan inte säga att en miniloppa kostar 6000 Kr. Men skäliga belopp ska man inte låta pruta på. Och vad är skäligt pris?

På minus sidan har du alla kostnader som kan skilja sig mycket p g a olika kostnader av hyra, material, förbrukningsmaterial, inventarier elkostnader o kan fortsätta. Du räknar hur många sådana föremål du kan göra om dan, om du var full sysselsatt med det, och vad vill du få ut per dag , dra kostnaderna ifrån, räkna till moms och skatt på alltihop. Bums, har du priset. Hur som helst: Stå på er!

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Just. Så. Stå på er. Försök att räkna ut vad allt kostar. Tänk bakåt. Den här saken ska kosta 400 kr. Dra bort 25 % moms och det blir kvar 300 kr. Sedan ska ni dra bort materialkostnader och investeringar i maskiner och verktyg  - ca 20 procent. Då har ni kvar ca 240 kr. Sen ska el och hyra bort ca 5 procent. Då har ni kvar ca  175 kr. Sen ska ni betala arbetsgivaravgifter ca 30 procent och då har ni kvar 125 kronor. Och det är ungefär vad du får ut för en sak som kostat 400 kronor…125 kronor!

precis
0

Jag målar och det kanske skiljer sig lite på mtrlkostnader och tillvägagångssätt o dyl. Så jag tänkte beskriva lite om mina erfarenheter i området, ta inte det här direkt översatt till era förhållanden.

1:- per kvadratcentimeter.
strunta i materialkostnader och hur många timmar ni lagt ner. Det är din kunskap, utbildning, erfarenhet, kreativitet som räknas.
Om ni får ett föremål sålt måste ni räkna med att den ska betala mat o hyra en viss mängd dagar framåt till nästa lyckade försäljning. (kommande månads mtrlkostnader brukar jag räkna på)

Om det är en nära bekant eller släkting som vill köpa, erbjud dom att dom får låna föremålet gratis ett par månader eller ett år. (om det är möjligt utan risk för förstörelse/försvinnande) Sen lär dom kunna betala ett bättre pris beroende på hur mycket dom uppskattar ditt jobb.

Försök också sätt er in i parallellsituationen, om jag vore i någon annans ateljé/galleri/hytta och såg detta föremål o föll för det. Hur mycket skulle jag vara beredd för att få ta hand om det? Var går smärtgränsen för plånboken?

Nu förutsätter jag att ni ännu inte är/har blivit världskända. För det lär också vara en bonus på priset, att dom hunnit med att köpt/ägt ett signerat föremål innan konstnären/innans priser tiodubblats. (jag signerar bara tavlor/motiv som jag sålt)

fortsätt vara kreativa!!! annars blir hjärnan som ett russin!!!

www.precis.to/johan

johannaholub
0

Hejhej.

en fråga angående prissättning per timme för privat undervisning. Vad tar ni för priser om nån vill hyra er som lärare?

Jag har fått den frågan men vet bara inte vad jag ska svara…

Vore tacksam för hjälp

Annika_Larsson
0

Momsen är ju 25% på konsthantverk men bara 6% på konst. Var går gränsen? Om skålen är så konstig att man inte kan ha äpplen i den - är det ett konstverk då, eller måste jag hänga upp den på väggen? Och hur unik måste den vara? Ingen av våra skålar blir ju exakt lika…?

Janette
0

Jag har erfarenhet av detta utifrån ett kvinnligt / manligt perspektiv då jag arbetar en hel del med jämställdhetsfrågor. Min erfarenhet är att kvinnor har svårare att ta betalt än män. Jag kan rekommendera en (iofs lite naiv men tänkvärd bok) i ämnet som kort och gott heter Ta betalt! Sedan finns det en som heter "Sexistens karriärhandbok" samt Liza Marklunds och Lotta Snickares "Det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra". Kanske kan tillföra en annan dimension! :-) Själv har jag, litteratur och utbildning till trots, svårt att ta betalt jag också… men det är viktigt att ta sig i kragen och våga stå för att ens arbete och tid är värd något!

Allt gott!
Janette Skogshus

Nenne
0

Johanna:
Då man jobbar via utbildnings förbund får man ut 130 - 200 kr nånting (beror en del på omkostnader mm om man har egna verktyg med sig , eller kör i egen lokal etc.) timmen..

Men kör man själv så kommer det på massa avgifter. Lokal, moms, skatt, verktyg som man håller med.. för att inte glömma bort att det kostar en hel del att hålla i annonseringar själv och kursliteratur.. etc så jag skulle tro att man minst hamnar på 300-400 kr timmen detta kan man då fördela på antal deltagare så var och en inte betalar så mycke. säg att du har 8 deltagare då betalar de 50 kr timmen (400) x 4timmar = 1600 kr för en halv dag.. (endast för att ha dig som lärare).(sedan ska ju skatt dras på din "lön")Men då ska du även räkna in lokal, slitage, ev förbrukningsmatrail som används i kursen, moms och skatt. nu är detta en billig nivå det finns de som ligger betydligt högre, men det är svårare få deltagare då.. kursavgiften bör ligga runt 3000:- / deltagare om man ska kunna locka deltagare… där även förbrukningsmatrialet är inräknat (För hantverkskurser) .. det är iaf några riktlinjer som jag har av erfarenhet och utifrån de studieförbund/folkhögskolor jag samarbetat med.. Man tjänar alltid bättre på att köra själv men det är också mycke mer arbete att få igång det…

Nenne
0

_Hur knasigt blev inte det här… det går inte redigera inlägget ovan.. kan sitevärden kolla vad som blev tokigt?

Postar igen:_

Johanna:
Då man jobbar via utbildnings förbund får man ut 130 - 200 kr nånting (beror en del på omkostnader mm om man har egna verktyg med sig , eller kör i egen lokal etc.) timmen..
Men kör man själv så kommer det på massa avgifter. Lokal, moms, skatt, verktyg som man håller med.. för att inte glömma bort att det kostar en hel del att hålla i annonseringar själv och kursliteratur.. etc så jag skulle tro att man minst hamnar på 300-400 kr timmen detta kan man då fördela på antal deltagare så var och en inte betalar så mycke. säg att du har 8 deltagare då betalar de 50 kr timmen (400) x 4timmar = 1600 kr för en halv dag.. (endast för att ha dig som lärare).(sedan ska ju skatt dras på din "lön")Men då ska du även räkna in lokal, slitage, ev förbrukningsmatrail som används i kursen, moms och skatt. nu är detta en billig nivå det finns de som ligger betydligt högre, men det är svårare få deltagare då.. kursavgiften bör ligga runt 3000:- / (2 dagars kurs) deltagare om man ska kunna locka deltagare… där även förbrukningsmatrialet är inräknat (För hantverkskurser) .. det är iaf några riktlinjer som jag har av erfarenhet och utifrån de studieförbund/folkhögskolor jag samarbetat med.. Man tjänar alltid bättre på att köra själv men det är också mycke mer arbete att få igång det…

johannaholub
0

Hejhej.

Det gick bra att läsa ändå. Tack så otroligt mycket för hjälpen. Det är så mycket man ska tänka på när man startar företag…mer än jag hade trott. Men det är kul och utvecklande!!!

Nenne
0

Jajjamensan det är en spännande resa du bokat in dig på :)  jag tror det kommer gå lysande för dig :)

johannaholub
0

ibland är det lite skrämmande också, men jag tror att man utvecklas av det också….

Ni andra som håller på med glaskonst och annan konst här, lever ni på det???

Om ja, vad har ni för tips för att få det att gå ihop???

precis
0

#30 min konstförsäljning ser jag endast som en liten bonus. de pengarna går bara till inköp av mer material. Jag lever på annat. och det är nog tipset för att kunna äta mat och ändå hålla på med sin hobby.

mariatingsund
0

Hej precis, kul att du målar. Jag tror inte man kan riktigt jämföra glas och keramik med tavelkonst. Medan du kan ta kanske 20.000 för en  oljemålning på 1x2 meter, då kan man inte förstås räkna samma belopp på 120 fat som täcker den ytan. (skoja får man ju lite.) Keramik och glas räknas som hantverk och inte som konst, med 25 % moms som bruksföremål. Även om jag gör en lokalutsmyckning i form av glasdraperi eller skärmväggar med slipat glas, och t o m    kjell Engmans skulpturer betalar moms.  Det är brukskonst och ingen konst, sa skattemyndigheten när jag började. Jag försökte med att det är som att måla på en duk, bara med håller en gravyrpenna i stället och arbetar på glas. Men det hjälpte inte.

#30: jag lever på mitt, inte rikt, och jag önskar att jag räknades till konstvärlden mera, inte bara vara en vanlig yrkeskvinna. Hur jag gör? Jag sliter dag som natt, en fjärdedel av min tid går på kreativt arbete och 3/4 går till snack, åkande, fixande, administration mm. Så inkomsten är inget höjdare, men jag gör vad jag tycker om att göra och kan sköta mina arbetsdagar hur jag vill.

johannaholub
0

Tar upp den här tråden igen…om jag ska sälja genom en affär, hur gör jag då? Med prissättning menar jag….

Ska de köpa saker av mig och sen sälja det, eller sätter jag ut saker hos dem och de får procent av vad de säljer för? Hur många procent ska de i såfall få??

Om man säljer det till dem, hur mycket måste man gå ner från sitt "egentliga" pris???

någon som har lite mer erfarenhet som kan hjälpa???

Nenne
0

Det är olika från affär till affär (stad till stad) man får förhandla med dem. Men kom ihåg att det pris de sätter ska man själv försöka hålla för de tycker inte om att man "Konkurerar" själv med dem genom att hålla ett lägre pris om kunden väljer att direkt gå ut och handla av dig. Normalt pålägg de gör som "Provision" är ca 30-40% på produkten. Säljer du mängder div att de handlar upp ett litet parti av dig, som de behåller oavsett om de säljer det eller inte så räkna med att slita hund, det får man inte så mycke på i vinst själv per produkt, men å andra sidan får man kanske leverera mer. Så i princip ska du räkna matrial - arbetskostnad - slitage på dina verktyg - lokalkostnader etc. samt lägga på 30 -40 % om du har återförsäljare, på dina pärlor. Då kommer man upp i priser som må vara höga.. man har då ev chans med prutmån..
Utan att gå i förlust. Största felet med hantverk är att vi säljer oss för billigt tummar på div kostnader.. för att vi tycker det är så roligt att skapa.. men om man lät bli det så kanske folk någon gång inser vilket unikt och värdefullt hantverk de köper och sakerna börjar få en annan "Status" :) Jag vet att det är lätt att säga detta, verkligheten brukar se annorlunda ut, man slutar ofta med att inte ha så stor förtjänst alls och man funderar om det är värt att hålla på…
(Enligt min erfarenhet) Kan finnas andra varianter eftersom det sällan finns bra riktlinjer på hur det går till..

Broarp
0

Hej!

Det finns en sak som bekymrar mig, när det gäller försäljning genom (affär -konsthantverk) Låter man dem köpa in, så riskerar man att dom med ens säljer ens arbeten på REA. Det vill jag absolut inte. Så mina saker får endast säljas på kommission.

Ett avtal jag har så lägger man på 25% på mitt pris. En annan överenskommelse jag har, så säger jag mitt pris och så lägger "affären" på sitt önskade pris.

När jag personligen säljer på utställning, så ligger mina priser lite lägre än affärernas, ( fast inte 20% under) . Det har parterna accepterat. Kommissons villkor passar mig bra.

miggen
0

Kan bara hålla med om att det kan vara besvärligt med priser och att ta betalt. Jag har i alla fall bestämt mig att vara konsikvent. Jag går inte med på snäll priser då det drabbar även andra handtverkare. Jag har en bekantskap som ger mig huvud bry ibland. Hur ska jag kunna få rimlig betalning när de hon bara slumpa iväg sina grejor. Och det är fina saker som hon inte ens får igen pengarna på.

johannaholub
0

tack för alla inlägg…..

men jag är helt ny på det här…kommission, det innebär vad??

Nenne
0

En kommission är ett antal personer som utsetts av något beslutande organ, oftast statligt, att utföra en viss uppgift.

Div den som köper på komission av dig beställer en större mängd eller varor under en viss tid, säg att du gör produkter till en affär så vill de att du levererar varor hela tiden de har avtalat med dig att göra. Du sitter då och tillverkar samma saker till dem och levererar kontunerligt.. (så kan det gå till)..

Nenne
0

.. glömde..
Genom att de beställer på det sättet så kan det då innebära att de inte betalar så mycke per vara.. utan man får se det på den mängd man leverarar.. Man har då en jämn inkomst som kommer in regelbundet.. Jag tycker att man gärna kan ha lite av varje då kan man kanske leva på det man gör.. ha flera ben att stå på.

Förslagsvis.
Kurser
Komission (till vis del inte fullt ut) så man får in andra saker att kunna jobba med..
Div försäljning som man har själv (Väljer själv vart man vill åka och sälja typ hanverksmarkander eller liknande)
Ha några återförsäljare som säljer åt dig.
Internet ( Ett måste idag) ha en hemsida så att du syns.
Hyr ut ev platser i verkstaden om du kan det, till andra tillverkare.
Sälj åt andra om du kan.
Etc.

Finns säkert fler ben att stå på om man kan klara av olika saker.

Focusera och genom för varje del så att det fungerar. Var envis..
Räkna med att det är en livstil ;) *ler* man jobbar med det dygnet runt… till att börja med iaf.. Sedan gäller det att försöka hitta nya infalls vinklar och nya roliga saker att skapa.. så det är mycke att pula med.. men ta en sak i taget för att göra allt på en gång kan vara för stor tyngd att bära… Jag delar upp dem på året hur jag ska jobba.. -Höst = kursverksamhet Jul-tillverkning-marknader sommar-tillverkning-planering  vår -avslut på kursverksamheterna-börja fundera på produktion etc

mariatingsund
0

#37: jag kan bara berätta, att jag är med i en förening som hyr ett litet turistställe, där vi gemensamt ställer ut och säljer våra grejor. Mestadels består gruppen av pensionärer som inte är intresserade av att få betalt för jobbet, definitivt inte momsa och skatta för dem. Jag däremot måste göra det. Så jag tar 150 Kr för ett halssmycke, medan tanten bredvid tar 80. Jag säljer inte lika många som hon, men när man ser vad vi får ut, så är det inte mycket skillnad. Visst skattar jag efteråt, men jag har behövt göra hälften så mycket… Med detta menar jag samtidigt att det finns folk som inte vill köpa slit och släng trams, utan de har pengar och vill spendera på det de verkligen tycker om. Och man kan faktiskt bygga upp sitt sortiment och ge skäl för sina priser.

mariatingsund
0

Det blev fel, jag skulle skrivit #36.

Och till Johanna, jag kanske kan hjälpa lite med att berätta hur jag själv hade byggt upp mitt företag.

Broarp
0

Den kommissionsöverenskommelsen jag har;innebär att jag levererar det  jag väljer ut önskar sälja. Det förekommer att försäljningsstället ringer mig och meddelar att nu är det nästan slutsålt -kan jag komma in med nytt.

Tycker jag att något inte säljer tar jag tillbaka och byter ut det  mot något annat i stället.¨

Det funmgerar bra. Jag kanske inte säljer så mycket, men det är ett bra komplement och fungerar lite som test för mig.

josa
0

Hej! När jag säljer på kommission fungerar det så att jag väljer ut de varor jag vill lämna in till butiken. När det är sålt så meddelar dom mig och jag lämanr in nya. Utbetalning av de sålda varorna får jag månadsvis.