Loppis formar?
Vad ska man tänka på när man ska leta formar på loppisar?
Ja vi hade en när vi startade ugnen och när vi öppnade var det borta! Men det var en chansning…… Fel metall
Louise
Rostfritt är väl säkrast…
Ja men det var en så himla fin form, wokpanna, och vi hade andra som har fungerat ett längre tag så try and error metoden är bra, ibland./Louise

Öppnade själv en ugn idag och under glasfatet låg en platt pannkaka som gjort reliefmönster i glaset. Trodde det var rostfritt!
Och så var det ngn enkel legering med aluminium som beståndsdel. Men det såg ut som rostfritt. Piiiiiiinsamt efter snart 30 år att göra det här misstaget. Men så kan det gå!
Vad man bör tänka på: Det SKA vara rostfria formar. Mässing slår sig och aluminium blir ofta bara askrester av.
Tjockt järn ( gamla wookpannor och gjutjärnslock) vittrar och skvätter järnflagor över hela ugnen. Men kan dompteras med ett TJOCKT lager gips på ytan. Då skvätter det gipsmättade järnflagor - men först när det hela svalnar och ytan på glaset i ugnen inte tar åt sig (om man har tur). 
Tunna järnsaker vittre under bränningen och det blir en liten oregelbunden kolhög under det tänkta fatet!
Så - rostfritt är det som gäller. Eller stengodsfat o dylikt! Glaserade ytor behandlar med separator liksom de rostfria formarna. Fast - stengodset och porslinet spricker ofta efter några bränningar - ca 10 stycken om man har tur.
Vi skröjar bara stengodsleran, dvs bränner bara en gång men då upp till 1000 grader så håller formen bättre. Viktigt är bara att kavla så att formen får exakt samma tjocklek efter bränning som glaset och då blir det minsta spännging vilket gör att fomen håller längre! Lägger på släppmedel som andra formar./Louise

Vågar man skröjbränna lerformar i glasugnen eller kan de explodera och förstöra kvartsrören i min glasugn?
Hmmm, vad har du för ugn och automatik? Du behöver köra långsamt upp typ 50 grader/timme upp till 1000 grader. Ska inte förstöra något som jag kan se det. Frågan är om du har tillräcklig kapacitet vilket du borde ha om du fusar i den./Louise

Kapacitet? Ugnen har en maxtemp på 1000 grader och Uterms stora automatik som man kan programmera precis som man vill. Men kan man även göra formar i lergods och bränna på lite lägre temperatur?
Stengods tror jag håller bättre men du kommer ju upp i rätt temperatur så det är bara att köra på./Louise
Om man har en rostfri form i lite större modell. Måste man inte göra lufthål i botten?
Jo det måste man…..såg jag nu under en annan rubrik….