Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1080 ggr
miggen
0

Mellan glasen

Sitter här och funderar.

Skulle det fungera att ta en opak glasskiva måla på och lägga en annan direkt uppepå sedan målningen torkat och göra en bränning.?

Miggen

Annika_Larsson
0

Ja det fungerar. Man får tänka på att färgerna får mindre syre mellan glasen så alla färger blir inte bra. Gör lite provbitar så du ser hur färgerna reagerar. Jag har inte målat på opakt glas men mycket på vanligt transparent floatglas. Jag brukar torka färgerna med varmluftspistolen så att det går lite fortare.

miggen
0

Man tackar för tipsen. Jag får köra lite prov

mamma-mu
0

En undring från en som aldrig målat på glas! Vad använder man för färg när man ska bränna efteråt? Om man ska testa som Miggen ska göra alltså mellan 2 glas

mariatingsund
0

Och glöm inte kolla glasfärgernas temperatur, eftersom målat glas bränns mellan 520-550 grader och vill du fusa ihop, då behöver du betydligt varmare. Dessa glasfärger kokar alltså upp som betyder ju misslyckande.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

miggen
0

Ja det beror lite på vad jag tänkt. Dekorationer av vin glas eller annat använder jag typ utterms färger som jag kör ca 560 gr.

Som emellan kommer jag att använda Ceramas färger som ska gå i ca 800 gr. Ska tillägga att jag inte ska måla på floatglas uttan använda mig av fusingglas då jag vill ha en tjock och stark glasskiva. Det vill säga att jag kan bestämma tjockleken på skivan i slutresultatet lite bättre.

Miggen