Att installera en ugn
Hej alla glada,
Det är såhär att jag har testat detta lite med fusing innan och verkligen fastnat för det. Vilket ledde till att jag, sådär av en händelse, "råkade" investera i en glas/keramikugn i tabletop-format (Paragon Caldera) , för att kunna experimentera med lite av varje i.
Men när jag fick hem min nya fina pärla började jag liksom få en vag och lite otäck aning om att det kanske mer är något man har i ett garage, snarare än på parkettgolvet i en etta. Så innan jag börjar installera, tänkte jag höra lite med experterna hur man bäst bör förvara ugnen. Hur varm blir den (den har ett stålstöd med gummifötter som ger ett avstånd på ca 5 cm till underlaget), och blir den så varm att den tenderar att deformera eller skada underlaget?Skulle man tex kunna ställa den på en vanlig rullvagn av plåt från IKEA (den väger ca 20 kg)? Och detta med ventilation och mindre hälsosamma ångor - hur löser ni det? Alla tips och råd mottages tacksamt. :-)

Nog ska du kunna ställa den på en plåtvagn. Värmen går uppåt men alla nya ugnar har ju också bra isolering. Jag känner många som har sina ugnar i sina"finrum".

Jag har min på en sån plåtvagn i köket. Brukar öppna altandörren när jag bränner men det har gått bra . Vagnen står fri på golvet . Jag bor i lägenhet.
Jag har en liten ugn som står på en plåt från ugnen när jag bränner. Bränningen sker oftast på köksbänken. Har en större på hjul i just garaget, men den är 3-fas. Ser till att det är luftigt runt om.
Hälsningar Berit
BKD Design
Tusen tack för era tips! :D Som tur är, så är min 1-fas i alla fall, så det verkar ju finnas gott hopp om att ha den i möblerade rum. Nu ska jag bara skaffa en lämplig vagn.

🙂😃😃Bra. Nu ska du bara tänka på att kanske vädra extra runt 300-400 grader eller inte vara i brännrummet vid denna temp. det är vid denna temp som en del mindre trevliga ångor förgasas.
Kan man ha sin ugn till att stå i uterummet? (ouppvärmt) medan man bränner?