Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1300 ggr
LotteJ
0

ny på detta med glasfusing..

Hej.. Jag har bara gått en helgkurs i glasfusing men blev så himla förtjust i det att jag nästan rusade iväg och köpte en begagnad ugn som använts till porslin..

Så.. nu står jag här.. med en ugn.. och inget mer!! Jag vill så gärna igång.. men måste ju beställa hem lite saker först.. PLUS att jag ju måste lista ut HUR man bränner… temperatur och tid.. och allt annat som man nu behöver ha lite koll på..

Vad skulle ni rekommendera mig att införskaffa? Var beställer ni.. och sist.. men absolut inte minst.. var hittar jag information om HUR man bränner? Jag är superkass på att hitta på nätet… så vill någon berätta eller ge mig en länk.. ett tips.. så blir jag otroligt tacksam…

Jag har ett hyffsat stort ouppvärmt uterum som i princip står oanvänt nu över vintern.. kan jag ha ugnen där ute? Något jag bör tänka på där i så fall?

Tack på förhand /Lotte

nosahill
3

Jag skulle rekommendera lite "data" till att börja med. Gå in på www.youtube.com sök på "Glass fusing" så får du en hel del filmer att titta på. 

Inte så tokigt att gå en kurs till. Finns en hel del att välja på beroende på var du bor.

Att gå igenom detta forum är inte dumt det heller - mycket matnyttigt finns här. 

Sedan var det ugnen - I min ugninstruktion står det att ungnen inte får stå kallt, så jag skulle inte rekommendera uterummet. 

//Berit

Hälsningar Berit
BKD Design

Artafale
5

Glad Kul men det kan komma att stå dig dyrt Skämtar. Det första du behöver vill jag påstå är en bra glasskärare, en bryttång och en kakeltång (en sån som man kan klippa av mindre bitar av glaset med). Även separator eller specialpapper behöver du så att inte glaset bränner fast i ungen. Rekommenderar att du köper det här: http://www.cebex.se/fiberpappertunt525cmx525cm-p-5112.html?cPath=66_394

finns även lite tjockare papper som kan användas flera gånger men då blir inte undersidan fin alls, lätt att du får vassa kanter och en ganska rufflig undersida.  

Sen behöver du glas såklart. Finns väl främst två sorter att välja mellan, System 96 eller Bullseye. Det viktigast är att du är medveten om att du inte kan blanda dessa glas och att de heller inte kan blandas med fönsterglas / flaskor. Kan se bra ut när du tar det ur ugnen på på sikt kommer det att spricka. 

Dichroic glas (brukar kalla det glitteglas) och finns ofta i att köpa i påsar med spillbitar, klart bra att börja med för då för man många olika färger om än i mindre bitar utan att behöva lägga ut en förmögenhet. Man kan även köpa typ start kit med många olika glas i mindre bitar som kan vara en bra ide om man vill ha lite att välja mellan till att börja med (förutsätter då att du tänker börja att göra lite smycken och andra mindre alster) Här har du lite olika om du väljer att använda bullseye

http://www.warm-glass.co.uk/bullseye-glass-economy-glass-packs-c-2_174.html

Sen finns det färger, dekaler och frittor i olika storlekar.

Jag har säkert missat en hel massa men hoppas att fler fyller på.

Kan tyvärr inte svara på om det funkar med ugnen i ett oisolerat uterum.

Välkommen in i glasets värld och lycka till. Vill sen när du kommit igång jättegärna se vad du skapar.