Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 4201 ggr
Solisten
7

"Glasjunta" i Skåne

Hej

mitt förslag på glasjunta har visat sig ge ett ganska stort gensvar SÅ kul!

Nu försöker jag att samla ihop alla intressenter och börjar här med att starta en ny tråd.

Jag tänker att vi behöver fundera lite kring vad det är vi har för behov med glasjuntan. 

Min tanke var att träffas och inspirera varandra. 

Det finns de som har hantverket som hobby, det finns de som försörjer sig på det. Våra kunskaper är nog väldigt varierande. Så utifrån det kanske vi skall tänka till innan vi bestämmer var och hur vi träffas första gången.

Visionen kunde vara en gemensam uttsällning på Kulturhuset Anders i Höör eller träffa likasinnande för inspiration och kunskapsdelning

Fundera och kom med förslag!

För samordning skicka gärna era telefonnummer till mig i ett meddelande så gör jag en lista med kontaktuppgifter

Lotta

Cessy
0

Hm …….. jag kan nog inte bidra med något speciellt, för jag är nybörjare o har ingen utbildning bakom mig då det gäller att arbeta med glas. Däremot har jag en stor skopa entusiasm o älskar hålla på med glaset i min lilla ugn som jag har haft i ca 1½ år o innan dess hade jag en Hot Pot till micron. Är väl i o för sig rätt bra på att göra fritfusade cabbar som jag ju började med redan i Hot Pot:en. Sedan gör jag ju bara ordinära fat o så kanske förståss lite roligare lyktor. Så ska det hela ligga på en annan nivå än vi ska träffas o ha kul ihop o inspirera varandra o där vi delar erfarenheter, så är jag alldeles för grön o okunnig för det o i sådana fall hoppar jag nog av.

Sophie G. hallgren
0

Visionen om både att vi träffas  och att vi sätter samman en gemensam utställning låter jättespännande! Men hur gör vi med plats att träffas på?  Själv är jag ju bara en hobbyentusiast, så har ingen ateljé/verkstad eller så.., vilket ju skulle kunna vara en bra plats att träffas i. Men det behövs kanske inte alltid, ibland kan det ju vara inspirerande att bara ses och prata glas.

Sophie

Ps. Är du intresserad av att se de smycken som jag gör, ta dig gärna en titt på mina hemsidor:

www.soklart.se

www.etsy.com/shop/SoKlart

Hälsningar Sophie G. Hallgren

MACAM
3

Jag har tillgång till lokal där vi kan träffas om ni har möjlighet att komma till Lomma

EvaRittsel
2

Hoppas det går bra! Gillar verkligen sådana här initiativ!!!😃

EvaRittsel
0

Skicka in bilder från ert första möte! Vore jätteroligt.

Sophie G. hallgren
0

Lomma funkar toppen!

Sophie

floydbeer
1

Som sagt, Lomma är helt okay även för min del 🙂
Tror nog att alla, oberoende utav nivå, både kan bidra och lära vid en sammankomst…
/ Lennart

Solisten
2

Hej, det maler lite långsamt här men långsamt leder även det någon vart :)

ALLA kan bidra och det är för mig ett måste att vi har den attityden.

Jag tycker att vi försöker hitta ett datum en bit framåt i tiden där vi träffas och diskutera, delar tankar och ideér

Idag är det en nätverksträff på Cerama för de som skrivit på deras lista. Jag kommer prata med dem om mitt initiativ och se om vi kan få lite samarbete med dem framöver. Give and take :)

Det verkar som om Lomma kan vara ett alternativ för träff. I annat fall kan jag eventuellt fixa en lokal att träffas i Höör Dock inte en glas atelje

Jag har nu snart en lista på ca 8 stycken som anmält sitt intresse Sammanställer och skickar ett PM med förslag på lite olika datum och plats

Lotta

Solisten
0

Jag vill göra ett tillägg!

Mitt initiativ är inte till för att skaffa deltagare till kurser! Utan för att träffas, inspirera, dela med oss och som sagt visa att vi finns!

Det är i mitt huvud tänkt som en hederlig gamal sy/glas junta

Lotta

Cessy
0

Ja men då är jag gärna med om vi nu kan hitta något datum som passar. Har ju en liten bit o köra (Karlshamn/Blekinge) o det är det väl fler som har. Kanske man kan alternera platserna o går inte det så går Lomma eller Höör lika bra, för jag hittar lika dåligt. Numera hittar jag ju till Cerama o Ikea, men där stoppar väl min förmåga att hitta. Får nalla sonens GPS o hoppas att den leder mig rätt😇😃

Sophie G. hallgren
1

Hej.

När det gäller datum och tider, så tror jag att det vore bra med lördag-, eller söndagseftermiddagar, med tanke på att en del lär få lite längre restider. Svårt med vardagskvällar då. Inom den närmaste tiden är det dock tyvärr redan ganska tjockt i kalendern för min del, och så närmar sig december, jul, och allt vad det innebär… Tror allmänt att det är bra med träffar med lång framförhållning, när vi är många som ska få ihop det. Vad tror ni andra?

En helg då jag skulle kunna i höst är den 23:e eller 24:e november, bara ett förslag… = ), väl medveten om att det är mångas tider som ska passas ihop…

Sophie

Annicka.C
2

Lomma funkar för min del oxå! Helgdag e bra…bara det e en helg som funkar, själv har jag lite mässor att stå på i nov. I värsta fall får jag försöka va med på nästa.

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
1

Ja nu i nov o dec. känns det lite kört för min del också, men sedan efter julhelgen borde det vara lättare igen för antagligen flera av oss o även jag ser helst en helg som bäst.

Meta
2

Oj har inte varit innehar på ett tag men tycker det låter jättetrevligt, Lomma är helt ok och efter jul också. Jag är på!🐱

aipmalmo
2

Känner också själv att det blir lite stressigt innan julhelgerna pga vanligt lönearbete samt julmarknader. Men låter väldigt kul och inspirerande att träffas. Har ingen bil så träffas gärna där det går allmänna kommunikationer till ;) såsom Lomma och Höör låter bra. Ska vi bara träffas och prata så har vi i huset ett allrum vi får hyra för 100kr . Bor i Malmö när bergsgatan där Skånetrafikens bussar stannar o ej långt till triangelns station.

gunnelb
2

Jag tycker också det skulle vara jättekul. Var det blir kvittar mig. Själv har jag en ateljé, som vi gärna kan vara i vid något tillfälle. Jag bor i Vallåkra, utanför Helsingborg och vi har en Pågatågsstation. Efter julhelgen tycker jag också verkar vara bra.

Sophie G. hallgren
1

Pågatågsstation är toppen!, för oss som inte har bil. =  ) Ateljé låter också super.

Sophie

Solisten
0

Hej alla och glad första advent :) Jag har nu skickat mail till er alla med förslag på datum. 

Vi hörs

L

Solisten
0

Får delivery notification failed på  en del av era skickade mailadresser. Hör av er om ni inte fått mailet jag skickade idag

Lotta

Pima
0

Vad kul det låter !  M e n jag bor i Stockholm, lite långt att åka…

Min "glasverkstad" (tiffany) är nedpackad och bara l ä n g t a r att bli aktiverad. Jag vill gärna experimentera med fusing, slumping, glasmåleri.

Har dock ingen atelje´

Kanske finns några entusiaster i Stockholmsområdet? 

Pima

Sophie G. hallgren
0

Hej.

Glad advent från mig också! Trevligt med datum, men jag har inte fått något mail. Kanske jag är en av dem som det inte gick fram till? Min adress är: sophieghallgren@gmail.com Observera g i mitten! Lätt att missa det, eller tro att det är ett slarvfel.

Sophie

Solisten
0

Hej Sophie skickat med ett g nu ;)

Lotta😃

aipmalmo
0

Jag har inte fått något mail?! Aipmalmo@gmail.com har jag

MACAM
0

Inte heller jag har fått något mail

Solisten
1

Aipmalmo du skall ha fått ett nu!

Solisten
0

Britt förstår inte att du inte får mina mail???. Har skickat till ett flertal olika ställen till dig och du får dem aldrig Sista PM här fick jag aldrig svar på angående lokalen Sista mail adress jag fick av dig är britt. stromberg@hotmail.se Du är med på maillistan med den adressen.

Lotta

MACAM
0

Hej Lotta

Min mailadress är britt.stromberg@hotmail.com

och inte .se - så det är nog förklaringen till att jag inte fått några mail

Solisten
0

Det var ju bra att du gav mig rätt mail nu då Titta i PM ber jag dig åter igen på vår mailkommunikation Så kanske du kan reflektera kring hur det kommer sig att det inte har fungerat

Tack och ha en fin dag

Lotta

LotteJ
0

Hej.. Jag skulle gärna vilja vara med här.. Finns det plats för fler nybörjare? Hälsningar Lotte

Solisten
0

LotteJ ge mig din  mail så skickar jag info kring glasjuntan.

Hälsningar

Lotta

LotteJ
0

Lotteposten@ hotmail. com Tack så mycket 😃

zxcvbn
0

Hej På er alla har kollat lite på detta med FUSING framför allt på Youtube  och det är ju fantastiska saker dom gör där! Skulle ju vara kul att få se några av era alster, för det kan ju bli fantastiska saker gjorda iglas.

Med vänlig hälsning Kent