Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4560 ggr
Elsap
0

Taurus glassåg - nån som testat?

nån som har en taurus glassåg? Några synpunkter på den? blir kanterna så "ruggiga" att det blir mjölkigt vid bränning?

Eva-Margareta
0

Hej, jag har inte en taurus glassåg men jag har en annan. En tillsats till slipmaskinen. Sågsnitten har blivit fina och det har inte blivit mjölkigt vid bränning. Funkar bra alltså. Glad

Elsap
0

Tack! Då ska jag nog våga testa också :)

[kissidor]
0

jag har en taurus, och när jag använder standardbladet så nog blir kanterna ruggiga alltid - men jag slipar dem alltid med ett finkornigt sliphuvud för att slippa devit (dvs "mjölkiga" kanter). du har väl slipmaskin antar jag - annars köper du sakerna i fel ordning enligt min mening om du ursäktar SkämsFlört

bortsett från det så är jag nöjd med sågen - den kostar ju en slant men jag tycker faktiskt den är värd det, den funkade faktiskt över min förväntan iaf, dvs det gick att såga detaljer finare än jag vågade hoppas med den.

Elsap
0

Jag har en slipmaskin Glad (Kristall 2000). Men är det inte svårt att komma åt att slipa kanterna om de inte sitter "utåt" och lättåtkommligt? Tänker att det kan vara besvärligt om man sågat figurer… Använder du nåt extra smalt sliphuvud till det? Hur finkornigt använder du för att slippa devit?

Jag funderar på att köpa ett finare sågblad (kanske det som sågar dichro). Kanske det minskar risken. Fast det kanske tar för lång tid att såga annat än just tunt dichro med det…

[kissidor]
0

det är en sån slipmaskin jag har också Glad. och en 6mm rulle har jag i fine (fine räcker enligt min erfarenhet för att klara att slipa dichro utan att det slits taggar ur dichroskiktet på kanterna, och för att slippa mjölkigheten).

har även ett set handfilar, den finkornigare varianten av dessa:http://www.warm-glass.co.uk/diamond-hand-files-p-2983.html handfila orkar man ju inte med i nån större utsträckning, men det är ju så lite som jag inte kommer åt på annat sätt.

men ska jag vara helt ärlig så är det inte alltid jag orkar joxa med vare sig sliprullen eller handfilarna i de trånga skrymslena, under förutsättning att det inte är så grovt och taggigt att det behöver hyfsas till bara för att se ok ut så kan det hända att jag slabbar på lite sånt här istället: http://www.warm-glass.co.uk/over-glaze-super-solution-8oz-p-929.html . eftersom jag formslipar en hel del och då kan det vara rätt tjocka bitar så har jag alltid sån här gucka hemma just för kanterna.

det du rimligtvis tappar med dichrobladet är ju möjligheten att såga lika bra i alla riktningar, eftersom det är ovalt i snittet, men sågar du på rätt ledd ska det inte gå långsammare. köpte faktiskt ett dichroblad själv, men har inte blivit färdig att byta till det ännu… Skäms så jag kan tyvärr inte uttala mig av egen erfarenhet. men jag tror det är en väldigt bra lösning, att såga med dichrobladet istället. då borde det inte behövas annan slipning än för att rätta till det man sågat fel, och den slipningen gör man ju med själva sågen.

VDB Glaskonst
1

Hej,

Använd ett sliphuvud av 3mm eller 6mm för bra resultat.

Säljes på vdb-glassart.se för bra priser.

M.v.h

Jacob

Meta
0

Jag har en Kristall 2000S, visst är det på den man kan sätta Taurus?

Jag har fått intrycket att man bara kunde såga "rakt fram" på den men det är förhoppningsvis fel. Vill ju kunna såga figurer :)

Någon som kan upplysa mig?

Meta
0

Hm inser att det inte är Taurus som passar till Kristall 2000S, den heter TG H200 tydligen. Och inte kunde jag redigera inlägget heller :( Nån som vet om det går att såga figurer med TG H200?