Glaset ser frostat ut
Varför ser glaset frostat ut när jag draperar det över en form?
Först tack-fusar jag i 750 grader. Efter det ser glaset klart och fint ut.
Sedan slumpar jag över en form i 663 grader och håller i 15 minuter.
Efter det ser det ut som en frostad yta på stora delar av glaset.
Det är vanligt bulls-eye tekta-glas.

När glaset ligger an mot formen så blir ytan mattare där glaset legat mot formen. Det händer oss alla och är inget fel varken på dig, formen eller glaset!
Jag har gjort lyktor av bullseye och tekta, som inte blir "frostiga" men jag har fullfusat på 830 grader och sedan slumpat. Förstår att du vill köra tackfusing - den är jättevacker. Kan det vara separatorn eller använder du papper? Tog en bild för att visa… om man nu ser något. 😉 Hmm blev visst lite uppochner. Jag får göra ett litet ändringstillägg - jag har nu tittat lite extra i ljuset, och även jag har lite frostat där "vecken" blir, men väldigt svårt att se när man har så mycket färgat i som jag har..
Hälsningar Berit
BKD Design
Jag använder papper som jag lägger under glaset innan jag lägger det på slumpingformen. Det är där glaset viker sig som det blir "frostat", inte där det kommer åt papperet. Jag har testat med att istället spraya separator på formen, men resultatet blir det samma.
Det vet jag att om pappret vikarsig över glaset blir ytan frostad. Jag tror dock att det har inte varit orsaken.
Din bild visar att Tekta är ganska tjock och det kan vara kritisk. När du böjer en kartong förkommer skrynkor på insidan. Det är möjligt även med glaset. Lättast förekommer dem i floatglas om man har tinnsidan inåt. Jag har fått problemet med iridiserad glas. Pröva att slumpa litet högre värm då är glaset mjukare. Kom ihån att minska tiden med mjukare glas.
Modellen är vackert och värd att pröva vidare.
-lauri
http://lauri.lsd.dk/lasi/
Tack,
Jag ska prova att höja temperaturen nästa gång. Nu har jag så många andra projekt på gång att det får vänta ett tag. Men jämförelsen med kartongen var bra för det är där glaset böjer sig som detta uppstår.
/Lisbeth