Plattan sprack vi gjutning
Hej!
Öppnade en ugn idag med en gipsform som jag gjutit i. Gjutningarna blev bra och formen med 50/50 gips(modell) och kvart höll på 850gr topptemp.
Men plattan sprack. Vte inte om gipsformen gjorde att det blev för tungt på mitten och spänningarna i plattan för stor. Ska jag ha tjockare platta (nu har jag 33x33cm och 10 mm tjock). Finns det andra sätt att minska spänningen i plattan, någon har nämnt chamotte i på plattan under formen. Eller extra stöd?
Hanna

Hade du satt tre stöd under plattan eller fyra stöd? Man ska ALLTID ha tre stöd under plattan. Om du haft tre stöd så kan plattan ha skadats vid transporten. Låter lite konstigt eftersom du har en liten ugn. MEN till slut ger också plattorna upp eftersomk det är mkt påfrestande för dem med just en glasgjutning. Fråga vilken topptemperatur leverantören anser att plattan ska hålla för. Det finns olika sorters cilimanitiplattor - de som klarar mkt höga temperaturer och de som klarar lägre.

PLattan är fem år nu, så jag har väl haft tur. Den har tre stöd - två bak och en i mitten fram. Nu är två nya plattor på väg från Edab, men jag ska också gå in på Seemanns och kolla ev. tjockare och kanske en stengodstålig platta. Kan vara bra att ha någon extra. Men gjutningarna blev bra:-)
De delarna kan ju funka som sättmaterial för andra smågrejer…
Hanna

Ja fem år med den turbolens som molekylerna får utstå för just glasgjutning är tufft. Det är nog rätt bra livslängd trots allt. Men ha en stengodsplatta när du ugnsgjuter. Annars så går det nog som det gjort - plattorna sviktar efter några år. Även för dem som är keramiker….
fibermatta (tjock) är bra vid blöta stora gipsformar.
hassinger
Gipsformen har en ganska okänt egenskap. Även när gipsmassan är torr innehåller den kemisk inbundet vatten. Som bekant blir vatten tiånga i 100 C. Därför värmer gipsformen inte mer innan allt vatten är bårtfört. Då förekommer en värmeschokk i plattan när kanterna blir varmare och mitten ligger i gipsmassns värme.
Man skall alltid har litet luftutrymme under en vid gipsform. en ½ centimeter räcker till.
-lauri
http://lauri.lsd.dk/lasi/

Bra svar lasilauri. Sätt alltid ngt stöd under en stor tung gipsform eller när man sandgjuter. Tre stöd under….