Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 3105 ggr
Gosa
0

Att arbeta med folie mellan glaset

Hej,
Tänkte höra om någon har erfarenhet av att jobba med olika typer av folie mellan klarglas?
På en julmässa som jag var på i år så var det en glaskonstnär som hade gjort otroligt vackra tavlor genom att kombinera vanlig ungsfolie och kopparfolie mellan fönsterglas. Hon förklarade på ett ungefär hur hon gjort då jag tyckte det var jättesnyggt och det blev jätteläckra effekter.
Nu använde hon fönsterglas, vilket jag aldrig jobbat med…
Har idag provat ett litet experiment där jag fick använda bullseye tekta klarglas istället för fönsterglas. Vet dock ej vilka temperaturer man bör använda för att få dessa effekter av folien?
Jag satte in på något högre temp än vad jag normalt använder till tac-fuse.
Om någon har erfarenhet så får ni gärna berätta hur ni gjort, kanske någon även har bilder att bifoga?

Gosa
0

Finns det ingen som provat med folie?

Om någon är intresserad så kan jag visa mitt resultat av försöket ovan… det blev dock inte riktigt som jag tänkt mig…

Gosa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltså två lager av tekta 3-mm klarglas och däremellan har jag lagt ett helt lager med vanlig ugnsfolie som var lite ihopknycklad. Ovanpå det så har jag klippt ut hästen i kopparfolie och lagt på. Jag brände i lite högre temp än min vanliga kurva för tac-fuse.
Hur blev då resultatet?? Av ugnsfolien så är det silvriga strimmor utåt men närmast hästen är det svartare. Hästen har tydliga konturer och mitt på hästen har det gått hål i kopparfolien. När blixten från kameran går på så ser man även att ytan är lite gulaktig…
Någon som har kommentarer hur man skulle kunna få ett bättre resultat?

Gosa
1

Närbild på ovandelen…

Gosa
1

Utan blixt…

Gosa
1

Denna bilden kanske är lite bättre??

luckypox
0

Tycker det blev ganska snyggt jag🙂Måste fråga på kursen om vi kan pröva det där! Har mest hållit på med halsband och dyl nu..spännande!!!

Varje litet liv är ett liv att vara rädd om.

aipmalmo
0

Kan tyvärr ej hjälpa dig med svar men tycker det ser väldigt spännande ut och snyggt!!

EvaRittsel
3

Eftersom jag troligen var först i landet med att smälta in folie av olika slag i glas,  så har jag bara en sak att säga - använd er av fullfusetemp - oavsett om det är float eller Bullseye. Det ger bäst effekt. Blandar man tjock ugnsfolie med t ex kopparfolie så oxiderar dessa samman och ger nya effekter. Vill man ha en "ren" bild så undvik att blanda olika folier av olika kärnämnen.

Gosa
0

Tack Eva, då lägger jag in samma platta på fullfuse så får vi se vad som händer och hur den ser ut efter det 😉 jag återkommer med resultatet om någon är nyfiken!

Cessy
0

Åh vad snygg häst/tavla Gosa! Jag har ju inte sett så mycket med folie, men tycker detta var läckert. Måste nog testa lite på småbitar för se hur det ser ut o blir. 🙂

Artafale
0

Vill jättegärna se resultatet!Glad

EvaRittsel
0

Om man lägger  metaller i glaset och fullfusar - öka då tiden för avspänningen med 50 procent ! Då spricker det kanske inte om ngt år….