Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1218 ggr
Kantza
0

Drop-out

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Hur gör ni när ni tar bort kanten på en drop-out?

Jag gör mest hängande och då har jag ju kanten till att borra hålen och fästa upphängningsanordningen i.

Men om jag gör en vas, med planbotten som kan stå för sig själv, vill jag ta bort kanten, men jag vet inte hur jag ska göra. Använder ni såg? Taurus? Eller finns det något knep som jag inte känner till?

lasilauri
0

Problemet är att drop-out är tunnast just redanför kanten. Jag har användt kakelcirker för att såga bort kanten. Den har doch ganska grov slipyta som lämnar enojämn kant. som måste finslipas sen.

Det bästa sättet är att skgöra en skåra med glasskärare. Sän häller man varmt vatten på skåran, och strax efer kallt vatten. Det borde kapa skåran öppet. Sjalv har dock ingen erfarenhet av tekniken.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

mariatingsund
0

i glasbruk kallas det för sprängning, man ristar en kort horisontell linje där du vill kapa, ställer glaset på en kavalett, och riktar in en gasollåga i samma höjd som ritsningen. Snurra glaset jämt och sakta medan lågan värmer upp en rand i den höjden som överdelen till slut ska lossna. Vet ej men det kanske finns undervisningsfilm om det på YouTube.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
0

Man kan skära bort en del av den sk övre kakan. Göra en sexkantig överdel t ex.