Råd om pelarborr
Jag ska köpa en pelarborr både stativ och borr för att borra håll i glashängen etc. Är det någon som kan ge råd vad man ska tänka på och var man kan köpa en bra pelarborrmaskin?
MVH Maag

Antingen kan man satsa på en Dremel om man inte ska göra så stora hål. Den säljs med stativ och finns på Claes Olson. Till denna kan man sedan köpa gravyrstift och bra diamantborrar på Jula.
Vill man ha en pelarborrmaskin så behöver den inte vara speciellt dyr. Det finns en för 999 hos Clas Olson som gott duger. Man behöver ha en vattensprayflaska när man borrar i glas. Spraya vaten så borren aldrig blir torr. För då spricker glaset.

Specialborrar till glas - dvs håltagningsverktyg - hittar du bra hos Bauhaus. Det ska vara diamantbelagda borrar. Man slipar sig alltså ner i glaset - bit för bit. Håll aldrig nere sliptrissan länge mot glaset - för då blir det hett och det spricker.
Jag visar här en bild på mina håltagningsset som jag köpt på Bauhaus.
Vatten är nödvändig för avkylning af dimantborr och slipmaskiner.
När manborrar med dremel eller pelarborr kan man göra ett litet dam av lera son utrymme några skedfull vatten. Då bir den andrahanden ledig för styning när den inte har vattenspray.
http://lauri.lsd.dk/lasi/

Hur går det med borrandet?