Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2500 ggr
Marianne SH
2

Luftbubblor

Hej 

Jag är ny på forumet och har läst många av era inlägg med intresse. Ett av mina problem är att jag får massor av små luftbubblor i glaset efter fusing. Även när jag bara lägger två släta 3 mm planglas mot varandra utan småbitar ovanpå. Jag använder Bullseye och försöker lägga de plana sidorna mot varandra (lite svårt ibland för båda sidorna är ganska skrovliga tycker jag). Storleken på de jag provat är 13x13 cm. Jag har testat olika rekommenderade brännkurvor med fusetemp 800 C 10 min alt 825 C 12 min tex. Har även varierat övriga temperaturer och gradienter men får alltid luftbubblor. 

Någon som kan ge mig tips och råd vad jag bör göra för att slippa luftbubblorna?

lasilauri
0

Hej marianne och välkommen till forum.

Det är svårt att diagnosticera, man borde ha en foto och bänningskurva för att gissa fram.Nu kan jag ge bara allmänna ommenter.

Bubblor hör till naturen. Det gäller att undvika för stora, för många eller som är i fel plats.

När man sätter två glas ovanpå varandra det finns luft alltid luft mellan skivorna. I ugnsvärmen ökar luftens volym. Om den inte får väg ut blir en bubbla. Så enkelt är det. Då förstor man att kanterna skall inte bli ihopfusad innan största luftmängden har rymt.

Bullseye har recommenderat att använda Tekta med den grovare sidan mot det andra glas. Då blir utvägar mellan ojämnheter. Med större ytor kan man sätta små glasskärvor i knuten. När den övre skivan blir mjukare, sjunker mittpunkten först till kontaktoch 'jagar' luften ut. I full fuse försvinner skärvan, men tyvärr påvärkar till färg ändå. En tredje och vanligaste trick är "bubble squeeze" på engelska. Det betyder att man vid uppvärmning

get tid till luften att försvinna. När ugnen har nått  ca 620 grader håller man temperaturen jämn 30-60 minuter. Sen fortsätter man till arbetstemperatur.

Absolut säkraste råd fick jag från Cynthia Morgan i warmglass.com; gör allt som ovan men dessutom gör plattan 2-3 cm större och efter fusing skär bårt extra kanter.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Marianne SH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för trevligt välkomnade och dina tips. 

1) Jag ska prova att lägga de grövre sidorna mot varandra en gång för att se om det blir färre bubblor. (Anledningen till att jag lagt de slätare sidorna mot varandra är att jag läst det rådet på forument.) 

2) Jag ska också prova att sätta några småflisor mellan glasen och se vad som händer.

3) Ditt tredje råd att prova "bubble squeeze" låter också rimligt. Ska prova.

Att Cynthia rekommenderar att göra plattorna större och skära bort kanterna förstår jag inte. Mina luftbubblor kommer jämnt fördelat över hela ytan, inte bara i kanterna, se bif bild. 

De fusingkurvor jag provat är Ceramas rekommenderade och den jag fick från försäljaren:

250 C/h till 540 C, 12 min vid 825 C, 1 h vid 540 C, 30 C/h till 420 C.

150 C/h till 600 C, 10 min vid 800 C, 1 h 30 min vid 520 C, 30 C/h till 400 C. 

Det blev lika mycket bubblor i båda fallen. Något ni tycker jag ska ändra på vad gäller fusingkurvorna?

lasilauri
0

Cynthias råd var därföt tt flisorna i hörnen kan lämna synliga märken, minst färgskillnad. Om det förstör inte finns det ingen behov.

Dina kurvor ar utan bubble squeeze (Blåssvepning? på svenska).

Brja med att efter första fasen ha 45 min håll.

250 C/h till 540 C,

45 min i 540 C etc

samma sak mend den långsammare version.

Läs också svaret till blåsor som ger djupare förstånf om

bubbeldannelse.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Marianne SH
0

Ah då förstår jag Cynthias råd. Jag ska absolut prova med bubble squeeze enl din rekommendation. 

Ditt inlägg om blåsor var lärorikt. Tack för all info. Jag återkommer och berättar om jag gör några framsteg.

Lorita
0

det kan ju vara så att man inte rengjort skivorna tillräckligt också 🤔

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Marianne SH
0

Ja men det tror jag att jag gjort. Tvättat ordentligt med handdiskmedel och torkat torrt med dammfri duk, Efter det har jag bara tagit i skivorna i kanterna.