Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4093 ggr
Gosa
0

Lim, innan fusing

Hej,
Jag undrar vad ni andra använder för lim för att sätta samman era alster innan fusing?
Själv har jag i alla år använt Loctite SuperGlue, jag gillar när bitarna fäster snabbt och med bra hållbarhet ända tills det är dax att sätta in alstret i ugnen.
Tycker dock att det blir ganska dyrt med Loctite och har börjat fundera på alternativ, därför har jag köpt ett par andra lim och provat. Dels limmet från Cebex och ett par andra… men tyvärr så tröttnar jag på att vänta att det ska "fästa" tar alltså för lång tid i mitt tycke…
Vad använder ni andra? Hur tycker ni att ett lim ska vara, ska det fästa direkt eller är det ok att man ska vänta någon timme för att bitarna ska fästa?

lasilauri
0

Loctite eller Glasstac är bra, snabba och dyra.

Klar nagellack tar liten mera tid och är nästan lika dyrt. Kemisk heter den celluloeacetat. Samma stoff är billigare i den lim man brukade använda i balsamodeller ( vet inte vad det heter på svenslka). En snabb och effektiv lim är 3M contact spray. Det använder jag ofta.

En gång behövde jag göra millefiori, dvs. fosa ihop en but av stringers. Bunten rullade jag i grönsakplast. Det funkade också bra.

--

"Med glas är tålamod ingen dygd, bara en nödvändihet"

http://lauri.lsd.dk/lasi/

sanne62
0

☺️jag använder också loctite super glue…FAST jag har blivit varnad för att det bildas giftiga gaser vid bränning…jag öppnar fönstret och försöker hålla mig ifrån "burken" under tiden…

jag har inte heller tålamod att vänta så länge…🤪

om jag ska limma en större yta, för att strössla på frit t.ex. så använder jag cebex lim, för då behöver jag ändå inte vänta…frit hålls ju på plats i alla fall ….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Cessy
0

Jag använder Cebex, för den har aldrig lämnat märken o det är jag lite rädd för. Har ju i regel inga större problem med att vänta ut att det ska torka, även om det givetvis gärna hade fått gå lite snabbare😇 Superglue har jag inte testat just för ångornas skull, men jag börjar få lite panik just nu för mitt lim från Cebex håller på att ta slut. Ska ju ner till Cebex senare under våren så då köper jag mer lim, men jag måste ju ha under tiden. 

Har bara hört att glasstac är skit. Att det är som vatten o inte alls fäster ihop. Har någon testat det o kan säga vad du tycker eller har någon testat elmers - fast jag gillar inte att det är ett vitt lim. Ser ju framför mig att det kommer att missfärga. Men just nu är det ju pest eller koleraläge för lim måste jag ha, så Glasstac eller Elmers får det bli, men frågan är ju vilket av dem som är minst hemskt?

lasilauri
0

Många amerikaner använder Elmers. Men det finns nästan lika många varningar. Elmers-typ, under olika varumärke, lämnar gärna en svart fläck. Man måste blanda det i vatten till mycket tunn lösning.

Jag litar mera på tapetklister (om den inte är tillsatt med mögelresistant). Gammaldags arabicum är bra. Du kan även pröva en klassiker, honung, som förekommer i äldre böcker.

-lasilauri

Annicka.C
0

Jag använder också cebex lim, jag har provat glastac o det är som Cessy säger…skit! När mitt lim tog slut testade jag med honung för att jag läst att man kunde…där blev väldigt mycket lila/svart glittrig aska i mellan, tyvärr har jag inget foto på det i denna datorn…

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

lasilauri
0

Bra att veta om honung. Jag har aldrigt provat sjäv.

Artafale
0

Jag har hört att man ska kunna använda hårspray men har inte testat.

lasilauri
0

Hårdpay har jag anvädt mycket. Ännu bättre är ssamma sak när på burken står Fixativ. Det är litet starkare och biligre. Bägge ha r jag användt för att "måla>" med fitt.

Cessy
0

Jo det är det jag hört om Glasstac o jag tror inte tongångarna varit så mycket positivare om Elmers heller, men att det helt enkelt skulle vara ett steg mindre dåligt ändå o man måste vara ytterst försiktig så att man inte får fläckar. Hm undrar om det inte är bättre att trots allt använda små pluttar av superglue istället eller så får jag väl testa det där elmers med mycke måttlighet då. Nå tack alla för er hjälp o tack för tips🙂

Cessy
0

Ok men då kanske hårspray kan vara värt o testa också - tack för det tipset.

Gosa
1

Jag har testat ett nytt lim 🙂 Karlssons klister från UHU, köpte på Ica igår för ca 28 kr. Det limmar inte lika hårt som Loctite SuperGlue men betydligt bättre än Cebex-limmet.
Brände även en ugn inatt där jag använt Karlssons klister och det fanns inga spår av limmet.
Detta känns som ett bra alternativ för mig som jag säkert kommer använda fler gånger!!

EvaRittsel
1

UHU är bra.

Cessy
1

Ok då köpte jag karlssons klister UHU för det visade ju sig faktiskt finnas hos CityGross (De har inte Loctites olika lim o dessa är ju dessutom dyrare än karlssons klister) Så nu har jag lim som jag ska testa nästa gång jag gör små cabbar, så reserverar jag det lilla cebexlimmit jag har kvar till större alster. Tackar o niger för era tips.🙂

lasilauri
0

karlssons Klister och UHU.

har inte sett Karlssons' i Finland. Lim som jag har användt heter UHU Hart. Dvs. Cellulose acetat, samma stoff som nagelleck.

mariatingsund
0

har någon försökt med animaliskt pärl lim?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo