Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2193 ggr
L8P8
0

Guldglansfärg

Jag testade att fusa Bullseyeglas som jag hade målat guldglansfärg på. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det såg mest brunt ut och lite "krackelerat". Har någon en idé vad som hänt? Har jag målat för tunt? Kan man måla på en gång till och fusa om, alt måla på och slumpa samtidigt. Det står på flaskan att temperaturen skall vara 780-820 grader.

Tack på förhand!

EvaRittsel
0

Det verkar som om du målat på för tjockt. Det är då det krackelerar. Spä ut färgen med thinner - mycket lite - och pröva igen på 800 grader. Max en till två minuter.

Om du målar guld och platina bör du bränna det på ca 800 grader i några minuter. Helst inte under fullfuse för Bullseye om du kör med Ceramas kurva 800 grader i 20 minuter. Pröva i ställer 835 grader i en minut och se hur resultat blir. Guldet fräter inte bort om det fungerar som i min ugn.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är jättekänsligt att måla med guld. Om temperaturen blir låg eller hög, då ser inte guld ut, dvs som du skriver, brun. Ugnarna är också lite olika, så testa ett antal gånger, och skriv upp dina temp och kurvor och tider, när du lyckas då är du på spåret osh kan köra på. Själva glasmaterialet kan också påverka färgen. Kolla bild, den var en vanlig vas.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

jag ska nog skanna om bilden, var helt fel.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hubert
0

Man kan ju förklara det med att problemet med guld är ju att det brinner upp när det blir för varmt precis som att vatten dunstar när det kokar. I porslinsmålning är det 770 - 790 grader som gäller för rent guld. Annars blir det missfärgat/Louise

EvaRittsel
0

Du har inte helt rätt. När jag färgar in guld och platina i mitt fönsterglas bränner jag faktiskt på 870 grader. Jag tar restglas och målar dem eftersom det luktar PEKKA när man bränner. Sen klipper jag med min glassax det jag vill ha med i min design och bränner igen på 870 grader! Och det fungerar. Varför?Skrattande

Hubert
0

Opps! Har av misstag bränt högre med guld på kakelplatta och då blev det inte alls bra? Det här ska vi nog kolla lite mer på. Jag ska se vilket guld jag använde då. Intressant! Var det flytande 18 karats guld du hade?/Louise

L8P8
0

Eva, du skriver 835 grader i 1 minut … Hur gör man då (rätt så "grön" inom fusingkonsten). Vi har en liten "Uterm-ugn" utan avkylning. Kör man vanligt program men ställer om bränntiden till 1 minut och sedan avsvalning, eller? Jag hade testat guldfärgen tidigare på ett smycke och det blev bra i fullfuse …

miggen
0

Glasguld och annat guld till porslin skall brännas i 800 grader för att få rätt stuk men man bör undvika att röra vid det tills det helt och hållet är i rumstempratur. jag har provat på glas och det reagerar lite beroende på om det är trans eller opak.

Guld och silver för glasmålning har däremot bränt ur helt och hållet

EvaRittsel
0

Jag använder samma glansguld och platina som keramikerna. Och bränner faktiskt på 870 grader. Och det fungerar mycket bra.
#7 Jag vet inte hur Utermugnen fungerar. Får väl hoppas att Björn ( på Uterm) ser detta och svarar dig.

ler
0

Gammal tråd men intressant, låg guldet mellan 2 lager glas?

EvaRittsel
0

Nej mitt guld ligger på ytan!

ler
0

Jaha, jag missförstog det nog. Guldet måste ju ha tillgång till luft under bränningen så att hartsen kan brinna upp annars så bliver det ju bara brunt eller grått.