Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1502 ggr
Gosa
0

Devit

Kan någon snäll hjälpa mig hur jag ska komma ifrån att få Devit på glas som jag har slipat med min slipmaskin?
Jag använder Bullseye glas, slipar med Fine-slipen och har även provat att ta på Over Glaze Super Solution 8oz (Devit Spray)

Trots detta så får jag ändå Devit, vad gör jag för fel och hur ska jag komma ifrån det?? Är det bara att skrota slipmaskinen?

Denna kommentar har tagits bort.
Annicka.C
0

Tror knappast det är maskinen eller menar du sliphuvudet?? (Tror inte att det är det heller, vad har du för kurva efter du slipat?

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Denna kommentar har tagits bort.
Gosa
0

Annicka, jag är inte speciellt bra på detta, men jag skar till en figur (några olika delar) och det blev kantigt… slipade och använde sedan Over Glaze. 
Satte ihop alla delar på min figur och sedan tac-fusade jag i 748 grader med hålltid 10 min.

Har googlat lite idag, är det möjligtvis så att dom delar jag har slipat, måste jag göra en egen bränning på dom? Så kallad fire polish?

Jag hamnade på en sida där det stod att med Bullseye glas skulle man göra fire polish i 720 grader med 5 min hålltid, stämmer det?

Jättetacksam för svar hur jag ska lösa detta problem, annars åker slipmaskinen ut!! Känns inte roligt att använda den när resultatet blir så fult :-(

lasilauri
3

äe det värkligen devit eller är det smuts efter slipmaskinen. När man har slipa måste man lägga glbitar  i vatten och sen putsa slipytan med rent vatten och tandborst. Om där blir glaspulver kvar ser den natt ut.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Annicka.C
1

Oj… Vad hände med mitt inlägg? Verkar ha förökat sig.. Kan det vara som lasilauri tror, att det är slipdamm? Det enda problem jag haft med glazen är att den gett vita märken på undersidan av sakerna jag fusat, verkar inte som att den bränns bort där, så nu lägger jag alltid sakerna att torka upponer, samt torkar bort glaze från undersidan innan jag lägger in dem för fusning. Du behöver inte göra en separat fire polish på dem innan, IOM att du går upp högre i temp. Så slår du ju 2 flugor på en smäll :) Prova att rengöra ordentligt nästa gång och ingen glaze i mellan eller under mot plattan…. Lägg gärna ut foto om du har möjlighet. Mvh.a

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Gosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Annicka, nu har jag precis tagit ur ugnen som jag la in i morse…och det är precis som du beskriver!!! nu är det glazen som syns rester av på baksidan!!! morr…. jag trodde ju att det skulle försvinna… då måste man alltså torka av glazen från dom partier som den ej ska göra någon verkan på.
Bifogar någon bild, vet inte om det syns…men då gör jag nytt test imorgon där jag torkar av all glaze från ställen där den ej ska verka!!!

Annicka.C
0

Gosa, det gör inget om det kommer lite extra på ovansidan, men du bör inte ha något under eller i mellan glaset. Mvh. A

Mvh.Annicka

Gosa
0

Tack, jag tror på din teori för det ser precis så ut på det färdiga alstret :-)
Jag gör ett nytt test imorgon och ska vara riktigt noggrann med glazen på baksidan. TUSEN TACK!!