Slipa och polera glas
Hej!
Jag undrar om någon har tips om var man kan få slipa och polera sina glasgjutningar maskinellt, gärna Stockholmsområdet med 10 mils radie.

Om det är plana ytor, kan du fråga glasmästeri, de brukar ha bandslipmaskin med korkskiva och vatten. De kanske kan tipsa dig vidare också.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack för tipset. Jag ska kolla ett par av dem som finns i Stockholm, men jag behöver kunna polera lite olika ytor, inte bara raka och kanter.
Hanna

Du kan köpa en billig dremel eller liknande multimaskin, det finns polersatser till det. Bara glöm inte att du skapar spänningar i glaset då det snurrar runt och blir varmt, därför skaffa lite tennaska du blandar ut i vatten och doppa polertrissan i ofta, och ta pauser ända tills glaset blir ljummet. Tyvärr kan man inte använda sdådana små elektriska maskiner under vattnet, som vore ju perfekt.
Intressant men hur gör jag om jag behöver göra en yta slät efter gjutning som är en kvadratdecimeter och jag nu vill göra det själv och inte köpa en slip som kostar 15 000!/louise

slip behöver inte kosta 15000, jag skrev ju billig dremel (eller vilken som helst hobbymaskin) duger nog.
Jäg tänkte att dom blev för liten yta för att få det jämnt och fint på en kv decimeter men jag har nog missat den större varianten. Jag åker till affären! Louise

Jag förstår inte riktigt. Om du vill slipa helt plant en yta
på 1 dm2, då är det bäst att vända dig till glasmästeri. Du får inte ytan spegelblankt annars, om det är det du vill. Om du bara vill polera bort rester på en gjuten yta då duger en liten handmaskin.
Ja, jag uttryckte mig lite luddigt men nu har du satt huvudet på spiken. Jag får gå till en glasmästare! Tack!
/louise

Tack Maria, tennaska var ett strålande tips.
Hanna
Hej!
Var köper man tennaska?
Carina
Vi slipade på med en dremel och den andre stod och sprutade med en blomspruta vi var noga och kollade att det inte blev varmt och det gick bra! Slipad och klar! Louise