NOVISA FRÅGOR!
HEJ!
Jag är novis inom glasriket så jag har lite frågor till er experter, ni får gärna komma med långa svar och de får gärna infatta ett billigt och ett dyrt allternativ!
1 Vad ska jag använda för maskin när jag ska kapa glas som är 6-10mm kanske tjockare och spelar hastigheten roll?
2 Vad ska jag använda för att slipa och fasa kanter osv?
3 Vad använder jag när jag ska polera glas?
4 Är dremel bäst att gravera med och isåfall vad använder jag i dremeln för bästa resultat?
5 Vad ska jag använda för glas är det vanligt ohärdat glas eller är det mer omfattande än så?
Tack på förhand!
Docker
Hej Docker.
Beroende på vad du ska göra så kan du skära eller såga.
Vanliga bitar kan skäras med en bra glasskärare. Visserligen krävs rätt mycket träning för att skära tex 10 mm men det går.
Annars behöver du en bra bordssåg med diamantklinga. Den kan du såga upp till ca 50mm tjockt glas med. Vi har bra modeller för ca 5.000:- inkl moms.
För att slipa och fasa kanter använder du en diamantslipmaskin tex Kristall 2000S där du kan sätta på olika sliphuvuden för olika ändamål. Kostar 1.765:- inkl moms
För att polera glas använder du antingen en Twin Spin med polerskiva eller en elektrisk polermaskin (sån man använder till tex bilar) med ett speciellt polermedel.
Dremel fungerar för gravyr om det är mindre arbeten annars krävs större professionella maskiner. Vi har en gravyrpenna för 355:- inkl moms.
Vad ska du använda glaset till? Härdat glas är lite knepigt att jobba med då det inte bär sig åt som vanligt glas. Vanligt fönsterglas fungerar fint i de flesta sammanhang.
Hälsningar Björn på UTERM

Hej igen, Björn!
Tack för svaret, nu kommer jag kolla upp vilka köp som ska ske så får vi ses. På återsende och tack åter igen!
Med Vänliga Hälsningar!
Docker

Jättebra att Björn som är återförsäljare angagerar sig så mycket som han gör här i Glasfokus! Jattetck för alla bra svar vi fått genom åren.