Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1565 ggr
BellanK
0

I stället för fiberpapper

Vad använder ni i stället för fiberpapper. Det blir ju rätt dyrt i längden. Jag har ju separator på min brännplatta men är för feg för att lägga glaset direkt på. Eller ska jag våga göra det? Eller har ni något annat bra och billigt tips?

lasilauri
6

Under de senaste 10 år har ja användt högst 20 ark fiberpapper. Tio gånger av nio har jag bara separatorn på ugnsplattan. Jag stryker det på bägge sidor för att hålla plattan rak. Jag målar 4 lager av separatorn.

Till sist stryker jag ytan med handflade. Det blir inte lika jämn som thinfire, män bättre än 2 mm pappret.

Det finns olika slags separator. Det som keramiker använder är grovare och ar mera chamotte. Primo är engångs separator. Bindeämnet brinner bårt och man nåste sopa plattan en för nästa bränning.

Själv tycker ja mest om Byllseye pink. Det tåler flera omgång med slumpning men måste strykas ett nytt lager efter varje fusding.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

EvaRittsel
3

Använd separator! Man behöver inte engångspappar . Möjligen när man fullfusar opakt glas - svart, rött och vitt direkt mot plattan.