Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2638 ggr
Staffan
0

Hur många aktiva?

Uppskattningsvis hur många människor i Sverige är det som är aktiva inom denna konstform? Spontant känns det som att det inte kan vara lika många som inom närbesläktade keramiken. Personligen kände jag innan denna sida öppnade inte någon som höll på med just glaskonst.

Mvh // Staffan

Ulla
0

Det verkar som om det är en konstform som sprider sig snabbt just nu. Kan det ha att göra med att det numera finns material att köpa lättillgängligt, bl a på samma ställen som man handlar till sin keramik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EvaRittsel
0

Det är tusentals som håller på med glaskonst i allmänhet. I detta begrepp ingår ju blyinfattning, Tiffany, glasmålning, glasblåsning, gjutning och ugnsgjutning samt fusing.

Vad det gäller fusing - som jag tror din fråga gäller - så är det fler keramiker i landet än folk som fusar. Betydligt fler.

Men efterfrågan på kurser ökar enormt och de senaste fem åren har fusingen blivit enormt populärt bland studieförbundet. Deras problem är dock att hitta kvalificerade lärare eftersom fusing och slumpning av glas fick sitt egentliga genombrott i Sverige för bara sju-åtta år sedan.

Bertil
0

Hyr man ungstid eller bildar man konstnärsgrupper, vilken är tendensen?

mvh
Bertil

EvaRittsel
0

Eftersom investeringarna är ganska stora också för glasfusing så har det bildats många mindre grupper som samsas om  en fusingugn och de dyra slipmaskinerna .  Men det finns också en tendens att folk köper ugnar som går på 2-fas och kan placerar i hemmets hobbyugn.

Har du som läser detta någon idé?????

Mvh Eva

Faxlin
0

Hmm, Staffan, det gjorde du ju. Gravyr är också en del av glaskonsten. hihi
Jag har ju varit här inne på iFokus och härjat sedan 31 december ju (åtminstone står det så på min sida)

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Staffan
0

#5 (Åsa)

Hör gravyr till glaskonst ??
Du ser, ännu en sak jag inte visste… :)

// staffan

Faxlin
0

#6 Staffan

Ja jag tror det faktiskt. Jag får ju vara med här inne, med en alldeles egen grupp till och med. hihi
*viskar* ska jag vara ärlig trodde inte jag det heller, men blev övertygad om att det platsade här av Eva.

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Nu ska jag försöka mig på att reda ut det har med vad som är glaskonst.

Det finns många olika utbildningsvägar - den varma sidan med glasblåsning och glasgjutning och den kalla sidan med gravyr och glasslipning samt den tredje vägen med ugnsformning av glas (fusing och Paté Verre). 

Dessutom tillkommer blyinfattning och Tiffany, där man sammanfogar glaset med bly eller annat metallmaterial. Jag kan för lite om denna teknik för att ge mig in i och förklara den! Men någon annan kanske kan hjälpa till!!

Ytterligare en metod är lampworking - då man arbetar med att hetta upp glaset med gas - ibland i kombination med syrgas för att få upp hettan i lågan. Det är också en härlig glaskonsttradition.

På glasskolorna i Orrefors och Kosta får man utbildning både arbete med varmt glas och kallglasbearbetning. På Konstfack utbildas man i alla de tre första glaskonstformerna.

Så gravyr av glas hör lika mycket hemma på den här sajten som fusing och glasblåsning.

Ni kanske har fler tips om avdelningar här på sajten. Hör av er i så fall!

Hälsar Eva

Faxlin
0

Är så skoj med denna sida. Man får lära sig så otroligt mycket. Du ska ha stort tack Eva för att du skapade denna sajt.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Jessika
0

#8 Jag kom på en till form. Att måla på glas borde väl oxå vara en form av glaskonst?

Jag har gått på glas- och porslinsmålnings kurs tidigare, det var skoj, men just nu är det bara keramik som gäller. Tänkte även försöka klämma in någon prova-på kurs i fusing.

Faxlin
0

Ja där hade vi ännu en grej. Att måla på glas. Det är väl en sorts glaskonst det med. Vore kul att få hit några som håller på med det också.

Någon här som testat?

Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Oj vad ni är härligt aktiva! Det här är verkligen jätteroligt. Klart vi ska ha med glasmålning! Jag lägger upp det nu. Och sen hoppas jag att en väldigt aktiv tjej i Småland kan hjälpa mig att få fart på den.

Tack för tipset.

tingel
0

Hej hej alla,

Jag har sysslat med tiffanyteknik rätt mycket  under årens lopp ,från och till.Egentligen är det fhusing och slumpning som jag för tillfället är intresserad av. Jag har dock några frågor som jag undrar över:

Finns det någon  lista över olika glassorter och rekomenderade grader vid fhusing och slumpning speciellt för just en speciell glassort?

Vilken sorts metalltråd kan användas  i ugnen om man vill få effekter eller som upphängninsöglor?

mvh Katharina

EvaRittsel
0

Bra tips av dig för en liten artikel om gradtalen. Vad det gäller metalltråden rekommenderar jag 1 mm mässingstråd för upphängning. Den bränner inte bort. Gör en litet omegatecken dvs uppochnedvänt u- med krokar nertill. Kläm inte ihop u-et. Glaset måste kunna smälta in mellan trådarna för att det ska fästa.

tingel
0

Hej Eva och tack för tipset

Jag har idag satt in i ugnen 2  fat som skall bli tallrikar. 2 är redan färdiga och de lyckades bra. Fhusingprosessen  var 830gr. 5 min.

Slumpningen 700gr  och 10 min.

Min första skål blev inte så bra för av nån anledning blev inte kanterna runda och släta men som prydnadsfat går det bra. jag har själv en teori om att det var för trångt,lite utrymme mellan hylllorna.jag använder keramikugn.

EvaRittsel
0

När man använder keramikugn och fusar eller slumpar i olika nivåer måste - bör - ugnsplattorna vara lite mindre än bottenplattan. Då får du bättre cirkulation av värmen i ugnen.

L.A.E
0

Som  keramiker och med till gång av ugnar så håller vi på också med glas.Just nu så är det mest fusing och pärltilverkning som gäller. Att 8 år redan gått  sen Annika började med glas kunde man knappt tro var sant,men tiden går fort. Även jag tycker det är kul att få vara med  och pilla ,skära, bränna och blöda.  Tack för alla fina tips  Eva Rittsel  och alla andra.

EvaRittsel
0

#15  Var fusade du? Fönsterglas eller Bullseysglas? Fönsterglas fusar jag på 870 grader och Bullseye på 836 grader. Pröva igen och se om inte dina kanter då blir lite bättre!