Butiksintresse?
På keramiksajten har vi haft en trevare ute där det frågades efter intresse för att starta butik i Stockholm. Och varför ska man göra det kan man ju fråga sig? Det tyckte vi också var en bra fråga, óch vi är några stycken djärva som med liv och lust diskuterar hur man gör en butik så intressant som möjligt för så många som möjligt.
Är det någon som är intresserad och/eller har bra idéer? Vi vill ha med så många olika sorters mänskor som möjligt, och än har vi ingen glaskonstnär i hopen. För övrigt har vi hittills bara frågat konsthantverkare, kaféägare och florist, men dörren står öppen! Fler bra idéer? Synpunkter? Åsikter om vad som gör en butik bra? Alla kommentarer är välkomna!
// Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tack för din fråga. Jag är själv medlem i en butik i stan - det är ett konsthantverkskooperativ som heter 125kvadrat och som finns på Södermalm i Stockholm.
Det där att gå samman olika typer av konsthantverkare var väldigt poppis för 20 år sedan. Men idag startas inte så många nya kooperativ. En butiksform som faktiskt är väldigt bra. Man står i butiken ett par gånger varje månad och sedan gör man det man är bra på, som extrasyssla. http://www.125kvadrat.com
Skulle jag ha en egen ensambutik idag skulle jag kombinera den med en näthandelsbutik. Det är ju på nätet dagens ungdom surfar runt - innan de uppsöker den fysiska butiken. Tita på Gudrun Sjödén som nischat in sig och också har en lika fint nischad sajt på nätet.
Jag tror man måste jobba modernt och nischa sig ordentligt om man ska ha en bra chans.
Där sa du något, näthandel ja, det har vi inte tänkt på än! Men det ska jag lägga på minnet.
Det är väl just att nischa sig som är det svåra, och det roliga! Det blir det ultimata testet på hur originell man egentligen är… Men vi bollar kul idéer, och som sagt, ju fler vi är!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ja, jag har problem. Jag både ugnsgjuter, fusar och blåser. Men glasmkonmst är ju en bra nisch!