Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1876 ggr
dekema
1

Glasfusing

Hej, sen ett år tillbaka har jag en glasfusingugn. Har inte haft så mycket tid till fusingen, men en del saker har det blivit. Jag har lagt upp en del bilder på Pinterest. Det är förresten ett utmärkt ställe att sno ideer ifrån.                                   Innan jag köpte ugnen använde jag grejorna på mitt tandtekniska labb. Dom är ju inte riktigt avpassade för så stor grejer som glasskålar, men mycket av det kan användas till glas. Inom parantes kan sägas att dom keramiska material som används till tänder är definitionsmässigt glas.                                                                            Ett tips för att få en bra slipapparat till glas är att köpa en begagnad gipstrimmare från ett tandtekniskt labb. Den används till att slipa gips med, men duger bra till glas. En sån apparat är vattenkyld och om den ska användas till glas måste den ha diamantskiva, men de har de flesta.                                                                                                Länk till mina alster på Pinterest: http://www.pinterest.com/wennski/fused-glass/                                                                                                                                                            Kom gärna med kritik på grejorna. Jag tål det.

Lennart W

sanne62
0

många fina alster…själv fusar jag bara i en hotpot men inne på smyckestillverkningen här på iFokus, är det många som fusar i ugn…och några skulle nog vilja ha tips om hur du lyckas så bra med drop outen….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

dekema
0

Tack Sanne62, man får prova sig fram med drop outen. Litet hål betyder längre tid och högre temperatur och omvänt för större hål. Sen påverkar färgen också. En mörk färg draråt sig mer värme fortare. Likadant är det med opaciteten. Opak färg = kortare tid.

Lennart W

lasilauri
1

Jag har jobbat 12 år med glas, nästan fulltidit när jag är en pensionär. Jag har fått begagnade borrbitar från tandläkarer. De funkar bra med Dremel. Det vet jag också att tandtekniker vet mest om gips. Mera än t.ex. skulptörer. Den erfarenhet och information sku du dela här!

http://lauri.lsd.dk/lasi/

EvaRittsel
0

Jag får oxå borrar från min tandläkare. De sdlängs ju annars. Mwen hon steriliserar dem åt mig.