Vilka ugnar har ni!
Hej!
Jag skall köpa en ugn inom snar framtid men är osäker på om jag skall köpa en keramikugn eller en fusingugn.
Därför har hag några frågor till er andra:
Vad har du för ugn?
Är du nöjd med den eller har det varit några problem?
Hur pass avancerad automatik har du?
Tack på förhand!
Noah

Jag har två ugnar:
En Evenheat Hot-box (240V) för test och smycken och
en fusingugn med 4 program för lite större grejar (max 47x47cm).
Den lilla ugnen är snabb och energisnål.
Den stora är lik en professionell med mindre yta. Relativt energisnål. Och snabb att fylla for en hobbyist
. Förbrukar heller inte så mycket plats.
:-) Inge
Hej.
Det beror ju helt på vad du vill göra i din ugn
För större fusingarbeten är definitivt en fusingugn att föredra.
Problemet med att fusa i en keramikugn med sidoelement är att glaset leder värme dåligt vilket medför att större fusade arbeten blir dåligt avspända pga att glaset då håller för ojämn värme, alltså svalare i mitten och varmare åt sidorna mot elementen. Detta kan i värsta fall innebära att glaset spricker efter en tid. En fusingugn med alla element i taket värmer även stora glasytor helt jämnt.
Vänliga hälsningar Björn på UTERM

Ska du jobba med små smycken kan du välja en keramikugn. Men som Björn säger "#2" så blir värmen ojämn. Fundera över vad du vill gör. Gjutningar blir nästan alltig bäst i keramikugnar, Moule Pedue likaså, men fat och smycken kan ta mycket stryk i en keramikugn om man inte vet vad man gör och var man lägger sitt gods. Men erfarenhet skapar kunskap!
Eftersom jag redan har en gammal keramikugn, så blir det nog en fusingugn.
Jag tror att det kan vara bra för alla att få information om andras erfarenhet av ugnar. Man kan ha haft olika problem med ugnen, automatiken eller kanske ugnsleverantören. Sånt är bra för andra att veta.
Kram Noah