Kompatibilitet?
Har börjat testa lite med glasfusing.
Beställde glas från Cebex och nu har jag både deras sytem 96 och 82.
De här två olika sorternas glas skall inte vara kompatibla (är det rätt ord?).
Men jag har använt 96:ans frittor till 82:an och tvärtom.
Och det verkar ha funkat - resultatet ser OK ut.
Jag blev lite nyfiken, så jag ringde Cebex och frågade. De säger att det kan se OK ut, men att det finns risk att glaset spricker senare…och att så här skall man inte blanda.
Hur mycket kan man egentligen blanda? Och hur stor är risken att glaset skall spricka långt senare om man blandar? Att det spricker direkt är väl Ok, men det är ju lite pinsamt om det blir spänningar som gör att det inte spricker förrän ett par månader senare…om man har gett bort glaset.

Cebex har rätt. Du ska inte blanda olika glassorter. Det du inte ser med blotta ögat ser du i en stressometer - ett verktyg man har för att kontrollera att man inte har oönskade spänningar i glaset. Det är ett ganska dyrt verktyg så för att vara på säkra sidan - blasda ALDRIG olika glassorter. De spricker. Om inte idag - så om kanske fem,sex år. Och då blir det pinsamt om du sålt ditt verk.
Vad är det för skillnad mellan Cebex glas 82 och 96 ?

Glas 82 är ett fönsterglasliknande glas med mycket soda och järn. Påminner om vårt fönsterglas men vårt fönsterglas benämns vanligen med talet 85. (Fönsterglas har vanligen COE-tal mellan 84 - 87). S
System 96 är egentligen det Amerikanska glaset Spectrum (som tog över Wasser-glas, som från början framställts direkt för ugnsformning av glas). Det är lätt att skära i Spectrum, det är också helt plant jämfört med det knaggliga Bullseye som har COE-talet 90 och färgerna "blöder" lite i varandra dvs som akvarell med lite vatten.
Läs gärna artikeln med att blanda olika glassorter. Tänk dig att glas 82 är vatten och glas 96 olja. Blanda dem och det går inte!
**COE
**Eftersom glas är en vätska är de ovanstående talen ett värde på hur glaset utvidgar sig - sk utvidgningkoefficient ofta kallat COE. Det är mikroskåpiska skillnader mellan COE-talen. Men. Det spricker om man blandar glasvätskorna av olika COE-tal med varandra.
HÅRT OCH MJUKT
Glas med lågt COE-tal är hårt och kräver mer värme för att smälta samman och glas med högt COE-tal är mjukare och kräver lägre värmetillförsel.
Glasbruken har ofta glas med högt COE-tal.
Glasen är inte kompatibla. Det vblir sprickor i dem eller massor av nästan osynliga spänningar som förr eller senare leder till att glaset spricker.