Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1888 ggr
BellanK
0

Potmelt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort min första potmelt. brände på 930grader, så här ser undersidan ut. Någon som vet vad jag kan ha gjort för fel?

Artafale
0

930 grader tycker jag låter väldigt högt? Vilket glas har du använt? Jag går sällan särskilt långt över 800 grader utan ökar tiden på topp temperaturen istället.

BellanK
0

Jag har fått lära mig att det skulle vara så hög temperatur när man gör potmelt. Jag har använt bullseye glas. Annars har jag 815 grader när jag full fusar.

lasilauri
1

Vad är det fel i din bild. Så brukar underytan se ut.. Den blir matt därför att ytan under är inte blank. Det höga temperaturet orsakar att små gryn av separatorn kan fasta i glaset.

Den klassiska lösningen är att slipa ytan. Börja med grov och fortsätt med finare slip. f.ex. 80-200-400-800. Då har du en fin yta. När man inte har slipmaskinen är man tvungen och arbeta manuellt. Ta el platta av 5 mm fönsterglas och våtslip-papper.
Man måste limma pappret på glaset med spraylim. Om man sprider limmet med pensel, får man inte pappret jämt flat. Det tar liten tid. Lyssna på musik ellet titta TV samtidigt.

Fusklösningen är att använda alstern opp o ned så nästa bränning ger en flammpolerad yta.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

BellanK
0

Tack för rådet. Det är undersidan och jag har använt brännpapper.

Artafale
0

Första gången jag gjorde en screenmelt var jag uppe en bit över 850 C i temperatur och separatorn brände fast. Jag testade därför med att öka tiden och sänka temperaturen till 810 (96-glas) och det har jag fortsatt att göra. Har inte haft några problem med fastbränt papper / separator efter det. Är ju inte så där överdrivet förtjust i att slipa.😉

BellanK
0

Nä vem vill slipa.  Jag slumpade i en ganska låg och slät form. Så det inte syns så mycket. Den får väl stå på "misslyckadehyllan" Gör om gör rätt. ;-)

BellanK
0

Men, vad är rätt? 😎

EvaRittsel
1

Det är ju så att värmekoefficienten är påverkbar dvs tillförd värme per tidsenhet. Sänker man temperaturen så tar man och lägger till längre tid - då blir effekten densamma. Detta eftersom glas inte har någon smältpunkt. Det är ett amorft material utan specifik smältpunkt.

BellanK
0

Jag ska på kurs i helgen, så jag får väl fråga lite där också. ;-)