Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 4045 ggr
m.broman
1

Fotografera glas.

Hejsan. Jag har en liten fråga, hur tar ni bilder på era alster utan att få med reflexer och får fram motiven. Har försökt både det ena och andra…men inser att jag är bättre på graverande än fotograferande :)

Niklas
2

Använd en stor ljuskälla för att belysa glaset, exempelvis ett fönster, men se till att inte få direkt solljus. Norrfönster eller molnig himmel är bra. Sen är blanka föremål generellt lite knepiga att fotografera.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

m.broman
1

Aha…då ska jag prova det.  Tackar :)

Niklas
2

Liknande frågor har diskuterats en del på Keramik iFokus. Fråga där om du har flera funderingar. 🙂

EvaRittsel
2

Jag brukar ha lampor med smörpapper framför. Det sprider ljuset och dämpar ljusreflexer.

m.broman
1

Tack Eva…alla tips mottages :) Känns så nesligt att inte kunna visa upp glasen så bra som möjligt.

LenaBe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har använt ett filter på kameran för att dämpa reflexer som jag köpt på Kaffebrus.se. Kommer inte ihåg vad det heter, men ringer man dit vet de säkert. Sedan har jag ibland en plexiglasskiva under det jag fotat för att skapa skarpare skuggor och en del färgreflexer till skivan. Köksbordet med norrfönster är min fotostudio! Precis som en del andra påpekat är det bra med dagsljus, men inte för skarpt. Har reglerat ljuset med persiennerna.

LenaBe
0

Ett till exempel

LenaBe
0

Ett till

LenaBe
0

Ett till

LenaBe
0

Ett sista exempel

m.broman
0

Tack LenaBe!! Har börjat prova att använda ett fönster mot norr när jag fotar…och ser en klar skillnad mot tidigare.

glazy
1

För att få en neutral bakgrund brukar jag sätta upp ett stort vitt papper så att jag får jämn färg på underlag o bakgrund. Papperet sätts upp så att det blir en rundad mjuk övergång utan hörn.

Niklas
1

#6: Ett polarisationsfilter? De kan ta bort en hel del reflexer om ljuset kommer från en koncentrerad källa. I gengäld försvinner ofta en del andra detaljer också.

glazy
0

Exempel!

LenaBe
0

Precis, polarisationsfilter. Det tar i alla fall bort reflexer så jag blir nöjd även om ljuset kommer från fönstret. Tycker att glas ska ha lite reflexer, annars ser det ut som keramik. Kanske filtret gör att detaljer försvinnner, fast detaljererna försvinner väl om man har för mycket reflexer också? Men jag är ju givetvis ingen proffsfotograf, det enda jag vill är att mina bilder ska visa mönstret i glaset och ge en viss stämning, inte som en produktkatalog. Lämnade in några skålar till en fotograf, men tycker att bilderna är snygga men tråkiga (exempel bif) som passar i en produktkatalog (se exempel).

LenaBe
0

Skulle vilja kunna få bilder som den här, hämtad från bok om glasfusing. Tycker att den förmedlar en stämning som jag skulle vilja fånga på samma sätt. Då gäller det nog att göra en komposition av olika saker i olika färger och dessutom kunna fota den. Får väl fortsätta experimentera på köksbordet :) Det kanske går till sist.

Niklas
0

#16: Om du tittar på den bilden ser du att det knappt finns synliga skuggor. Jag gissar att den är tagen vid ett fönster eller med en stor softbox.

LenaBe
0

Tack Niklas, du har rätt. Ska fortsätta ta bilder framför fönstret

EvaRittsel
1