Luftbubblor i mina smycken?
Jag tog mig friheten att bryta en tråd och lägga in detta som en ny trå i vårt forum. Tyckte det var tillräckligt intressant!
Fråga av evamarina:
Har fått luftbubblor på min senaste körning av glssmycken. Jag håller på och prövar mig fram till bästa temperaturen. Nu prövade jag 812 grader och stod stilla i 12 minuter innan det fick svalna. Tidigare försök var 817 grader och stilla i 17 minuter.
HannaBroberg
2007-09-12
18:33
Svara: Vid fusingen 810-830 så tror jag att det är den långa tiden snarare än topptemperaturen som ger dina bubblor. Glaset är inte uppe i koktemperatur, men det kan bli bubblor (lus) vid lång för hög temperatur. Man har ju högre temperatur vid gjutning men en vanlig fusing bör nog inte behöva mer än 1-3 minuter och då max ca 830 grader för bullseye.
Hanna

Vad har du mellan glasen? Glas - då blir det bubblor ( se Björns kommentar), oxider - då blir det också bubblor, mässing - det blir bubblor i Bullseyeglas, aluminiumfolie - det blir små, småbubblor i alla glassorter, fukt - det blir jättebubblor, för mycket hållim - det blir bubblor!
Vad har du gjort - som du förstår finns det många orsaker!