matt undersida efter slumpning
Hej! Jag har stött på ett problem. Jag har slumpat glas i form och fått ojämn blankhet på undersidan. Jag har bränt likadant glas i en annan, stor ugn innan med strålande resultet. Samma form, samma bränningskurva. Lika stort glas. Det är en annan ugn nu, en liten. Annars är allt lika. Går det matta att få bort om jag bränner igen? Eller på annat sätt? Ska jag ändra i kurvan isåfall?
Att unersidan lir matt är ganska vanligt. Separatorn på formen är alrig helt slät. Om glaset blir för mjuk , kopierar den ojämheten. Det sker också med styvare glas om den ligger för lång mot formen.
När man byter ugn måste man ofta revidera bränningskurvan. termoelementen mäter lufttemperaturen i en viss punkt i ugnen. Glasets temperatur kan avvika flera grad.
http://lauri.lsd.dk/lasi/
Tack för ditt svar! Egenligen spelar det ingen roll för det färdiga resultatet i detta fall om ytan på undersidan är matt eller blank, det viktiga är för mig att den är lika över hela ytan. Om jag bränner om den hur ska jag göra då? Ska jag höja temperaturen eller kanske förlänga tiden på högsta värmen för att få ytan likadan överallt? Jag gissar att en lägre temperatur eller kortare tid inte ändrar på utseendet om jag bränner det en gång till? Eller finns det inget sätt att lösa det i just detta fall?/ Karin

Svårt att veta. Men om du ökar tiden får du ju en annan värmekoefficient - den blir högra och kanske hjälper det. Pröva det första innan du höjer värmen.

På en Kurs hos GlassForum i Norge lärde jag mig ett sätt att få en väldigt blank baksida vid slumping. Man sänker topptemperaturen, har den på väldigt lång tid. Tror att jag har 650 grader och på 1,5 timme. Bilden visar hur det blir, men ojämnheterna beror bara på att jag inte penslat på separatorn jämnt.
Som nybörjare har jag samma problem. Jag gör egna slumpningsformar som är släta som … och sprutar på separatorn så det är svårt att tro att det kan bli slätare. Men där glaset kommit i kontakt med formen, (jag borde ha kört längre tid), blir det inte blankt, där glaset inte smultigt ner ordentligt är det blankt. Har jag helt enkelt fel uppfattning om vad som är slätt som … eller finns det trix. Jag skulle vilja öka tiden för att fylla ut helt men då blir det väl ännu mera oblankt.
kan man polera separatorn o formarna utan att den försvinner helt?
Ojämnhet kommer ofta när det blir små luftbucklor under glaset. Om alla lufthål är täckta blir det en STOR buckla. Saktare är säkrare. jag har också användt talkum på separatorn. Då glider glaset bättre ned formen.
http://lauri.lsd.dk/lasi/