Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4042 ggr
Ruby
1

Lim till smycken

Blev så glad när jag hittade Loctite SuperAttak lim som skulle funka glas mot metall och t.o.m tåla maskindisk. Det måste vara superbra tänkte jag och bytte ut mitt Extreme Repair som efter ett tag "trådar sig" och lossnar från t ex öronstickare och baksidor till hängen. När jag idag skulle testa hur bra mitt nya lim var blev jag grymt besviken. Utan större våld kunde jag bryta loss glashängena från baksidorna i silverplätering. Jag har hunnit limma en massa smycken med Loctite men kan nu inte sälja dem. Snälla ni som gör hängen och örhängen och hållit på ett tag, ge mig proffstips på bra lim och var jag kan köpa det. Tack snälla! Ruby

MNalleW
0

Frågan har varit uppe förut.    

Tvåkomponentslim  Quick-Epoxy. Håller vad det lovar.

Artnr: 36-2400

Först tyckte jag det luktade så förskräckligt, men inte nu:) Det är så bra så man kan stå ut den tid det tar att limma.

Finns bl a på Biltema.

Du måste rugga upp ytorna innan du limmar.

Kan du inte försöka få bort det lim du nu satt på med t ex aceton eller nåt.

Lycka till

mariatingsund
0

Jag har rekommenderat loctite innan, men jag skrev också att båda ytorna ska vara matta, då fungerar det alldeles utmärkt. Det ska gärna vila 24 timmar innan man testar. Plana ytor kan man ALLTID sära med en vass kniv, men inte om du tappar, slår mot nånting eller försöker böja silvret. Man ska använda bara litet lim och vänta så kontaktvätskan blir torr, innan man sätter ihop delarna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

UTERMAB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Lim har alltid varit ett hett ämne. Vi har testat en massa olika typer med varierande rsultat. Superepoxy, Araldit alltså 2 komponenter som blandas är verkligen äckligt att hantera föutom att man alltid blandar för mycket och får slänga minst hälften så funkar de ibland.

Vi har testat ett annat Loctite lim som heter 319. Detta är 2 komponenter men blandas inte ihop. Lim på ena delen och aktivator på den andra. Lägg ihop och det härdar på ca 15 minuter. Kladar inte och du behöver aldrig använda mer än vad som precis går åt. Som sagt vi har fått bra resultat men jag har hört några med mindre bra. Mycket beror ofta på hur man aplicerar limmet. Detta är ett lim för att limma glas mot metall.

Vänliga hälsningar Björn på UTERM