Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4681 ggr
Hanniz
0

Fusing i keramikugn?

Hej!

Jag är nybörjare när det gäller glasfusing. Undrar vad som krävs av en keramikugn för att kunna fusa? Vilken kapacitet krävs på den? Vad krävs av lokalen? Måste man ha bra ventilation o.s.v

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Hanniz

UTERMAB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Visst går det att fusa i en keramikugn dock med vissa förbehåll. Det första problemet brukar vara att automatiken inte klarar att bränna de mer komplicerade kurvor glas kräver. En modern automatik går utmärkt att montera på alla ugnar och löse problemet. Glas leder värme dåligt och medför att glaskanterna närmast elementen kommer att bli varmare än mitten av glaset, därav är fusingugnarna utrustade med elementen i taket. Det största problement uppstår vid avspänningen under avkylningsfasen då glaset måste hålla en jämn temperatur. Dålig avspänning kan medföra att glaset senare spricker. Så testa gärna med lite mindre glas till att börja med.

Lycka till!

Vänliga Hälsningar Björn På UTERM

EvaRittsel
0

När jag startade för snart 30 år sedan hade jag bara en vanlig ringugn med usel automatik. Men det går att använda en keramikugn mycket bra. Läs artiklen i artikelarkivet hur du överlistar ditt gamla ugnsinstrument. Har jag gjort det - kan välk fler.

Men visst. De är mycket bekvämare med ett modernt ugnsinstrument som också kan styra avsvalningstiden. Det håller jag verkligen med Björn om!

Sen fem år tillbaka behöver jag inte sova i min ateljé för att klara att spänna av glaset! Jag har köpt fusingugn med bra uatomatik.

Men all glasgjutning gör jag fortfarande i keramikugnen och där blir den bäst! Också Moule Perdue. Och sagging! Så det beror på vad du vill göra. Smycken gör jag i en gammal ugn för där behövs inte mer än 10-15 minutera avspänning.

AgnetaE
0

Hej,

jag är liksom dig Hanniz nybörjare. Köpte en begagnad ringugn på tradera och har nog kanske gjort ett litet misstag nu när jag läser hur viktigt det är med att kunna styra avsvalningstemtperaturen, men jag kunde inte vänta en dag till med att köpa ugn. Så kan det gå om man väntar för länge ;-).

Men jag har i alla fall gjort ett antal försök som till slut har funkat. Hoppas nu inte att mina fat går sönder. Läste en insändare här där det stod att glaset får spänningar och kan spricka efter ett tag. Vore inte kul eftersom det är ett antal presenter jag gjort.

Min ugn har två ställtider och två temperaturer som jag kan programmera in. Första gången så flöt allt ut. Mkt misslyckat. Då sänkte jag topptemperaturen från 820 -> 800 och förkortade tiden från 10 min -> 2 minuter. Då har det funkat lika bra som när vi brände på glaskurserna jag har gått på. Men jag tar gärna tips och råd om jag på annat sätt kan "lura" min ugn.

Jag såg att det finns en artikel om hur man överlistar en gammal keramikugn. Hittar inte den… 

Nu ett gott råd till dig Hanniz: Gör inte som mig utan försök förstå hur automatiken skall se ut för att du skall kunna styra avsvalningstiden och lusläs denna webbsida om du inte redan gjort det.

Jag håller även på med keramik och hoppas att jag skall även skall kunna testa att bränna silverlera i min ugn.

Lycka till med ditt köp

Hälsn Agneta

HannaBroberg
0

Ny lokal på gång

Imorgon ska jag titta på en 25kvm stor lokal på söder, kulturhus, (tillgång till toa och vatten men ej i lokalen). Den kostar 6000:- per kvartal och överlåtelseavgift på 100.000:-. Om det är någon som är intresserad av att dela med mig som har fusingugn och måleri, så mejla gärna på hanna@broberg.net. Jag har inte bestämt mig för den här, ska titta först. Det finns fler alternativ så om det finns någon mer som letar kan vi ju leta tillsammans.

Hanna

Hubert
0