Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4681 ggr
Hanniz
0

Fusing i keramikugn?

Hej!

Jag är nybörjare när det gäller glasfusing. Undrar vad som krävs av en keramikugn för att kunna fusa? Vilken kapacitet krävs på den? Vad krävs av lokalen? Måste man ha bra ventilation o.s.v

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Hanniz

UTERMAB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Visst går det att fusa i en keramikugn dock med vissa förbehåll. Det första problemet brukar vara att automatiken inte klarar att bränna de mer komplicerade kurvor glas kräver. En modern automatik går utmärkt att montera på alla ugnar och löse problemet. Glas leder värme dåligt och medför att glaskanterna närmast elementen kommer att bli varmare än mitten av glaset, därav är fusingugnarna utrustade med elementen i taket. Det största problement uppstår vid avspänningen under avkylningsfasen då glaset måste hålla en jämn temperatur. Dålig avspänning kan medföra att glaset senare spricker. Så testa gärna med lite mindre glas till att börja med.

Lycka till!

Vänliga Hälsningar Björn På UTERM

EvaRittsel
0

När jag startade för snart 30 år sedan hade jag bara en vanlig ringugn med usel automatik. Men det går att använda en keramikugn mycket bra. Läs artiklen i artikelarkivet hur du överlistar ditt gamla ugnsinstrument. Har jag gjort det - kan välk fler.

Men visst. De är mycket bekvämare med ett modernt ugnsinstrument som också kan styra avsvalningstiden. Det håller jag verkligen med Björn om!

Sen fem år tillbaka behöver jag inte sova i min ateljé för att klara att spänna av glaset! Jag har köpt fusingugn med bra uatomatik.

Men all glasgjutning gör jag fortfarande i keramikugnen och där blir den bäst! Också Moule Perdue. Och sagging! Så det beror på vad du vill göra. Smycken gör jag i en gammal ugn för där behövs inte mer än 10-15 minutera avspänning.

AgnetaE
0

Hej,