Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 1583 ggr
Åsa Maria Hedberg
0

Mjukfusa System 96 minibitar för mosaik

Hej! Jag undrar om tips kring temperaturer och kylkurva om jag bara ska 'värma av' de vassa kanterna på en massa minibitar av 3 mm-s System 96-glas. De är bara några millimeter - max 1.5 cm långa. Det som absolut inte får hända är att de pyser ner och bara blir små geggapölar! Vilken topptemp ska jag våga mig på tror ni? (Tog lååååång tid att göra bitarna…) Jag har tyvärr lite ont om tid för att köra flera testugnar. Ja; så ett snabbt svar vore toppen, provar att starta ugnen ikväll eller möjligen imorgon kväll. Allt gott! /Åsa.

ilil
2

Se på system96 hemsida, enligt den kan topp temperaturen vara 732 grader. På deras hemsida får Du också reda på brännkurvan. Ta i beaktande Din ugns bränning normalt, hur den normalt beter sig i förhållandet till hur hög teperatur du begärt. Om den vanligtvis blir för varm, dra av från den rekommenderade temperaturen 5 - 10 grader.

Åsa Maria Hedberg
0

Tack ilil! Jag har verkligen letat på System 96-s hemsida men inte hittat info kring att smälta så yttepyttiga grejor. Jag jobbar mer i varmformat glas och har lite dålig koll på fusing just nu. Oftast på hemsidor och i böcker mm beskrivs ju projekt som är minst 2 glas och i alla fall kanske 10 x 10 cm eller så. Inte några mm x några mm. Jag tar gärna emot fler tankar och råd om någon har! /Åsa.

Åsa Maria Hedberg
0

Ilil, du får gärna skicka länk till sidan hos Syatem 96 där du hittade infon!

Åsa Maria Hedberg
1

Nu hittade jag själv! Men jag undrar ändå om inte mina miniminisar ska ha lite klenare värme än så. Får återkomma och berätta hur det gick!

EvaRittsel
0

Vad roligt att du är på sidan Åsa Maria. För det var väl du som ställde ut på 125 för några år sen? Din sista reflektion är bra . Lägg dig lite lägre. Hellre bränna en gång med för låg värme - då kan man ju bränna igen. Berätta hur det gick!