Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 1841 ggr
teliahulken
0

Öppna eget?

Finns det nån affär / butik som är inriktade på just glasgravyr?

Själv är jag sjukskriven och går hemma hela dagarna, det enda jag har att göra är att slipa, men nu ska jag på börja ett projekt med AF och försäkringskassan…typ=) Så det kan bli att jag öppnar eget, hemmifrån..Ide`n är extremt lockande men hur eftertraktat är det igentligen med graverat glas??

har själv många vänner som är sugna på en tavla med eget motiv, men är det verkligen nått jag kan livnära mej på?

Faxlin
0

Är man tillräckligt skicklig så är det klart man kan livnära sig på det.
Det gäller bara att få en tillräckligt bred kundkrets egentligen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

EvaRittsel
0

Min kompis Maria graverar glas och livnär sig på det. Hon gör fina hundporträtt och annat som blir personliga gåvor. Och naturligtvis - graverade glaskulor inför julen som är alla gravörers storsäljare.

Man får åka runt på mässor och marknader och dessutom satsa på en bra, säljande hemsida. Då får man också en bredare målgrupp.

Lycka till.

glasdeco
0

Det är upp till dig. Det blir mycket möda för lite betalt, men det gäller att göra det man verkligen brinner för, och efter 7 år - enligt experterna - kommer frukten att kunna skördas.

EvaRittsel
0

Sju svåra år och sedan sju bra - har jag för mig att det var. Trägen vinner!Flört

teliahulken
0

hmm…sju(svåra) år kan jag nog leva med, Har inte så mycket annat att göra och man har en lång sjukskrivning framför sig.

Och

EvaRittsel
0

Vad som är viktigt när man börjar sälja är att aldrig rabattera till sina kompisar! Det är kompisarna som är en första kunder och de i sin tur kommer att rekommendera dig till sina vännder - och berätta vad de betalat. Och sedan är man  inne i en ond cirkel med för låga priser och en ökande kundkrets.

Det här rådet fick jag för många år sedan från en keramiker som startat eget och haft för låga priser i starten. Hon höll på att konkursa. Hennes räddning blev att skaffa dyrare lokal på centralare läge och där kunde hon inför sina kunder/vänner motivera ett marknadsmässigt pris. Det blev hennes räddning. Men också sämre marginaler än om hon fortsatt i sin förra lokal.

Vännerna ger man sina saker till i gåva då och då. Och sedan får de köpa till samma priser som andra.

Ulla
0

Vilket bra råd Eva.  Det är svårt att sälja till sina vänner. Jag fick en gång rådet att aldrig sälja en gammal bil till en vän, ingen av oss skulle bli nöjd. Jag skulle sälja för billigt och min kompis skulle förvänta sig att få ett "bargain"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

EvaRittsel
0

Jag blev så inspirerad av denna debatt att jag öppnade en ny "tråd" i Forum om hur man tar betalt. Också jag behöver råd och tips från andra. För det är nog så att Jantelagen styr och ställer.

Soffie
0

ÅHh du menar Maria Tingsund? Eller hette hon inte det? Jag har gått med henne i samma skola. Så snäll och go hon är!! och duktig

EvaRittsel
0

Ja, jag menar Maria. Hon är nu medlem här och hjälper till att svara på frågor så fort hon hinner när det gäller kallglasbearbetning.

Soffie
0

Jaha vad kul!! Det visste jag inte. Då får jag hälsa henne ett hejsan.

glasdeco
0

Jag hälsar tillbaka också med ett hejsan Soffie!

Jag är inte här varje dag, inte ens varje vecka, för kommersen har börjat med bröllop, dop, skolavslutningar, konfirmation m m.

Dessutom har en hantverksbutik uppmärksammat en säljare om mig, och nu säljer han lite av mina arbeten också, på både gott och ont, för man får alltid mindre betalt när det går genom flera händer. Så det är sant att man aldrig ska vara för billig, då gråter man inte när man får en beställning.

PS: Jag tackar och bugar för de goda vitsorden du skrev: snäll o go o duktig!!! Det smörjer själen!