Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1990 ggr
annelie66
0

Glasfusing

Är det någon som vet om man kan ha aluminiumfolie på eller i mellan glas för att få effekter när jag smälter glas eller har någon nått tips för att få effekter / tacksam för svar

floydbeer
0

Hej
Du kan ha aluminiumfolie emellan glasen. Dock smälter ju aluminium vid denna temp så det blir inte så mycket kvar… det blir liksom en matt gråsvart skugga bara. men ju tjockare folie desto mer syns den.  Lägger du den ovanpå blir det nog inte alls mycket kvar…

Kopparfolie ger större effekt, den oxiderar lite - ibland mer, ibland mindre..

Större effekt ger kanske mässing för den oxiderar mycket lite och ser i stort sett likadan ut efter bränning som den gjorde före..

Som vanligt är det alltid risk för bubblor o blåsor när man lägger något mellan glasen eftersom luften har svårt för att hitta en väg ut..

/ Lennart

annelie66
0

Jag har koppar och nysilverfolie om man lägger det i mellan och glimmerpulver tror du det blir någon effekt eller ska jag bara lägga det på glaset men vilken temperatur är bäst. Jag är nybörjare 😃

floydbeer
0

Koppar och nysilverfolie mellan glasen bör ge en bra effekt men då kopparn oxiderar kan det uppstå en del bubblor.
Du kan använda dig utav dina vanliga temperaturer.
Glimmerpulver har jag tyvärr ingen erfarenhet utav…
Bäst är alltid att först pröva olika sätt på mindre bitar för att se lite hur det kan bli :)

EvaRittsel
0

Jag använder ofta aluminium mellan glasen och ovanpå. Ovanpå då blir det nästan en skrovlig silvereffekt. Mellan kan det variera från nästan svart till gyllenbrunt. Man vet aldrig. Vill man ha riktigt svart nellan glasen kan man lägga två lager folie.

Glimmer måste alltid ligga mellan två glasskivor. Glimmer är ju egentligen ett slags metall som man använder för att göra metalliclack till bilar.

Silverfolie blir bra i både Bullseye och system 96. I floatglas (fönsterglas) blir det guld. Silverfolie läggs mellan två glas.

annelie66
0

När jag lade glimmer pulver blev det som en vit matt yta bara men vad bränner ni i för grader