Limma glas mot plexiglas (akrylglas)
Min gjutna mask har varit klar ett tag nu. Istället har jag våndats med monteringen, den är nämligen ganska tung… typ 2,7 kilo. Dessutom vill jag belysa den bakifrån så att färgerna framträder.
Fick en idé häromdagen som jag spunnit vidare på. Masken har ju en platt baksida.
Så jag har köpt en bit akrylglas och en bräda :) I brädan ska jag fräsa två spår. Ett i bakkanten och ett någonstans mitt på. Sedan sågar jag den i 4 bitar och bygger en "låda". I spåret längst bak sticker jag i en bit masonit (på ett sätt så att den kan tas av) och i det andra spåret tänker jag sticka in akrylglaset efter att jag LIMMAT fast masken. Belysningen lägger jag i utrymmet mellan plexiglaset och masoniten.
Om det mot förmodan är någon som förstår min virriga beskrivning så kommer nu min fråga - vilket lim kan jag använda? Allt jag googlar på handlar om att limma akrylglas mot akrylglas. Glassilikon var mitt första val men är osäker på hur glassilikon och akrylglas trivs ihop… det får liksom inte släppa!!! Och det måste vara transparent.
Någon som har erfarenhet och kan råda mig? Köpte detta igår http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-3648252/
Någon som provat det? Eller har bättre tips?
Inte för att jag vet. Men skulle Uv-lim kanske funka.

Inte UV. Det är bäst glas mot glas. Men ett 2-komponentlim som tex Super Epoxy, Araldit eller Loctites Power epoxy. De gulnar inte och håller bra. Allt lim gulnar lite i extremt mycket solljus…..

Tack alla, jag har varit dålig på att svara, förlåt :(
Hur som helst så limmade jag med MultiBond - det står faktiskt i specen att det ska funka både med glas o plexi så jag håller tummarna, ska känna på det imorgon typ :)