helgalen fråga
Såg någångång på TV ett inslag från ett projekt i något land i Afrika, kanske Namibia?? där de gjorde om glasburkar, typ vanliga syltburkar och liknande till "konst" i form av t.ex. vaser genom att värma på dom en ugn på en pinne ungefär som det ser ut när glasblåsare håller på.
Helgalna fråga är då som följer: Jag har en vedeldat kermikugn som jag bruker bränna upp till 1300 grader. Det finns möjliughet att öppna luckor på den… Vad skulle hända om jag stopade in en syltburk på en pinne i min ugn vid någon vis högtemperatur? skulle den bara puffa i tusen bitar? eller skulle jag kunna göra omden till en vacker vas?….
Som ni säkert förstå är jag helt utan kunskap om glas.

Det du såg var ett TV-program om Leif Hauge i Småland ( han finns i vårt länkregister) som utbildade folk i Tanzania. Du måste första förvärma dina burkar och flaskor till ca 680 grader och sedan kan du fånga an burkarna med en järnpinne. Men du behöver också en invärmningsugn där du sedan kan värma upp glaset till ca 1000 grader, en hyttbänk och arbetsredskap.
Gör du som du tänkt blir det krossat glas överallt. Leif håller skitbra kurser på vårarna och själv startar jag en sådan hytta( efter utbildning hos Hauge) i Stockholm nu i oktober. Det finns också en kille i Visby som gör detta.
Oj va spännande det låter! Tack för svaret!

Som sagt. Släng inte in era alster direkt i en flamma! Då spricker de.