Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1408 ggr
enterx
0

skrovlig yta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu bråkat med min ugn hela sommaren och inte fått rätsida på glasytan efter bränning, den blir skrovlig. Först trodde jag det var glaset det var fel på men efter att ha hämtat floatglas hos glasmästaren så blir det inte bättre. Nu orkar jag inte testa mer utan att det blir resutlat, måste lösa detta.

Bränner jag i 820 15 min så blir glasytan OK men det ser mer ut som tackfusing. Jag skulle vilja att det smälte ner mer. Går jag upp i högre temperaturer blir ytan inte klar utan lite skrovlig. 

Jag vet att jag inte gör något fel då bänner, programmet som är inmatat ska vara OK. 

Om man kör en fullfuse är det väl meningen att glaset ska mälta ut ordentligt och man ska kunna få en klar yta även i högre temperatur än 820 grader på floatglas?

Vet inte vad jag ska göra. Trodde inte att det skulle vara såhär då jag köpte ugnen….jättejobbigt! 

Jag lägger upp en bild på en bit bränd i 820 grader 15 min. Detta kan väl inte räknas som fullfuse?

EvaRittsel
0

Nej det är tydligt tackfusat! Det viktiga är att inte ha tennsidan uppåt - då blir det grumligt. 870 grader i 1 minut kör jag fullfuse på för fönsterglas. Men det går också att köra 800 grader i 20-25 minuter. Men tennsidan MÅSTE vara neråt - annars blir det grumligt.

EvaRittsel
0

Är du säker på vilket glas du använt? Jag var nämlögen nyligen på Gladesignlinjen, Växjö Universitet,  och gjorde workshops. De hade ett specialglas - sådant som reflekterar solljus, lite mörkare än vanligt floatglas. Och glaset blev skrovligt men iridiserande. Helläckert! Har ngn liknande erfarenheter?