Novisa frågor del 2!
Hej!
Jag undrar bara om man kan fasa kanterna på glaset med en våtslip som är avsedd för att slipa knivar?
Kostar det skjortan att be glasmästaren att fasa kanterna?
Jag har tänkt att fasa kanterna på en glasbit men jag har inte gjort några inköp än för detta jag är nämligen en nybörjare på det här med glas och tänkte höra mig för om vad ni använder förutom dremel och kristall 2000s?
Med Vänliga Hälsningar!
Docker

menar du bänkslipmaskin som man slipar kvinar på? Det borde ju gå, bara du håller glasbiten stadigt, så maskinen inte river det ur händerna, och kolla stenen hur slät den är med fingrarna, ju slätare, desto bättre. Och vatten behövs!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Har du enbart en sten går det också bra. Gamla slipstenar är super.

Tack så väldigt Mycket!
Ni två är ju kanon, tack ska ni ha jag är ju väldigt ny på det här så såna här uppgifter värmer, för jag har inte läst så mycket om vad man kan göra med glas tex vad som biter på glas eller om glas måste våtslipas, går allt som är till kakel i maskin väg till glas oxå? Var ska man hålla till om man slipar eller kapar glas för det måste väl bli damm och flisor tex kan man använda sig av ett blästerskåp om man sätter ett skruvstativ i mitten eller?
Tack Maria och Eva ni är kanon!
CA

Jag tror det blir väldigt obekvämt att arbeta i ett blästerskåp. Om du slipar eller sågar med vatten, behöver du bara hålla rent runtomkring med borste och dammsugare. När du arbetar torrt, då åstadkommer du bara en liten mängd damm, det är upp till var och en, hur man skyddar sig mot det, det vanligaste är ansiktsmask, och proffs använder utsug som fungerar som dammsugare som också kan användas, fast det tillhör inte mina favoriter, det spottar ut en hel del också, rör upp luften åt fel håll och kan lätt gå sönder av fint slipdamm.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jaha då jag inte har en atelje, där jag får vara ifred och kan väsnas ostört haha. Då får jag vänta tills jag har flytta om tre månader för då har jag ett stort "förråd" som jag kan vara i!
Tack!

Lycka till i din nya ateljé. Hur fungerar det?