Silverlera och glassmycken
Hej!
Jag fusar glassmycken och har prövat med silverpasta runtom smyckena. Har även provat att ha silverpasta på blad med en fusad glassten på, men jag vet inte riktigt vilken temperatur jag ska ha. Pastan vill inte brännas och försilvras. Har provat i 690 grader. Använder keramikugn där jag fullfusar glas med en topptemperatur på 825 grader. Måste jag upp i högre temperatur än 690 grader (använder PMC 3)? Hur gör jag??
Mvh EvaBj
Hej!
Jag gör smycken i fusat glas och silverlera.
Jag hopaps du menar silverLERA och inte silverpasta. Förstår inte riktigt hur du menar när du säger silverpasta och glas.
Man kan ju pensla löv,iofs, men då flera gånger med torktid emellan, som man sedan fäster på en fusad glasbit. Menar du så? Eller menar du helt enkelt att du har silverlera runt om glaset?
Hursomhelst. Jag har inte samma ugn som du. Har en ugn från PMC, men när jag gör dessa smycken med silver och glas så har jag den på ca 600 grader i 45 minuter. Så din temp är ju OK. Du kan ju inte ha högre temp. då börjar ju glaset att smälta igen och det är ju inte tänkt så.
Vad händer med ditt silver ?
Leran kan brännas i 600 upp till 900 grader.
Hej från Nalle
Om du vill se mer av vad jag gör: www.nallewikblad.dinstudio.se

Vad jag förstår - som ännu inte prövat men skaffat nybörjarsats - ska du upp till 800 grader. Samma temperatur som för Bullseye och 96-glas när du fullfusar. Tid 20 minuter på topptemperaturen.
Hej jag igen !
Läste ditt inlägg igen.
Kanske jag missuppfattade. Om du bara skall bränna silverlera så har jag i min ugn en temp på 830 grader i ca 35 min.
Silverlera kan du också bränna med brännare, dock ej tillsammans med glas då. Men zirkoner går bra.
hej igen
Nalle
Hej jag igen !
Läste ditt inlägg igen.
Kanske jag missuppfattade. Om du bara skall bränna silverlera så har jag i min ugn en temp på 830 grader i ca 35 min.
Silverlera kan du också bränna med brännare, dock ej tillsammans med glas då. Men zirkoner går bra.
hej igen
Nalle

Översatta citat från boken 'Introduction to PMC':
Silverleran måste vara helt torr innan den brännas. Upp till 24 timmar vid rumstemperatur eller vid hjälp av t.ex. en hårtork.
PMC3 brännas vid 600grC i 45 minutter eller 700grC i 10 minutter.
Är det tillsammans med glas får man följa glasets behov.
Hoppas det hjälper dig
:-) Inge
Hej alla!
Tack för alla svaren. Jag har använt silverlera i spruta och silverpasta på blad. Ska nu försöka med olika temperaturer, kanske jag hittar fram!
Mvh EvaBj
Hej igen !
Tänk på när du använder silverlera att det måste torka ordentligt innan du bränner. Om du pastar t ex ett löv, så måste du göra det ca 4 - 5 gånger. Ev mer. Med torktid emellan. Pasta tills du får ett stabilt smycke.
När du sedan bränt det så är det alltid vitt. All denna vita "hinna" måste bort, nogrannt. Då träder finsilvret fram. Du måste alltså vara noggrann med att få bort allt vitt, annars blir det med tiden gult där det vita fått sitta kvar, och det vill man ju inte. OK, en del kanske vill ha lite patina med det gula, men då är det bättre i så fall att färga eller oxidera silvret lite. Eller varför inte tillsätta guld.
Och som sagt silverlera tål ända upp till 900 grader, men har du glas så måste du ju ta hänsyn till det. Då sänker du tempen till ca 600 grader. Inte under det. Då blir silvret inte ordentligt bränt. Du måste också ta hänsyn till glaset, och vad det tål för stegring upp till dessa grader.
Lycka till !!!

Hade btappat bort mitt starpaket men hittade det vid min flytt tilll nya ateljén. Och nu ska här provas. Tack för alla tips och råd. Jag påterkommer säkert med massor av frågor.

Jag har också köpt ett startpaket för något år sen och har ännu inte provat…det är nog dags för mig också att leta fram det där paketet och äntligen göra slag i saken !!! 

Jag undrar vad skulle hända om glaset smälte ilte igen?
Jag gör mycket glassmycken med silverlera / pasta / spruta och jag bränner alltid högre än 600 grader, jag bränner upp till 830 grader i 5 min.Jag tycker inte att silvret sintrar ihop ordentligt annars och det gäller både pmc och art clay.
Visst smälter glaset men jag vet till 100% att mitt silver är rätt bränt.
Om man inte kan böja silvret utan att det går av, då är det inte ordenligt bränt, så enkelt är det. Så det bästa du kan göra är att provbränna en bit och sedan böja den, går den av prova att bränn igen tills det funkar.