Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 5106 ggr
EvaRittsel
0

Floatglas - topptemperatur vid fusing?

Häromdagen pratade jag med en kvinna som berättade att hon aldrig fullfusade fönsterglas (floatglas) vid högre temperatur än 800 grader. Själv smäller jag till med 870 grader och minst fem minuters utjämning. Jag trodde att glaset vid 800 grader bara blev tackfusat.

Vore kul att höra vad ni andra har för topptemperaturer när ni fusar fönsterglas.

Hanna--
0

800 grader fick jag lära mig på Cebex fusing kurs… där sade kursledaren att det räcker…..

EvaRittsel
0

Jag fullfusar Bullseyglas på 835 grader och fönsterglas på 870. Och förstår inte hur det räcker med 800 grader. För mig blir det som om jag tackfusat glaset.

EvaRittsel
0

Tackfusing är när glaset bara smält på ytan. Strukturen är kvar och ytan känna lite knölig.

lotta2
0

Eva i min bok står det fusing 6 mm fönsterglas : topptemp 850 gr håll 20 min. och 3 mm 830gr 25 min. Bullseye:6mm 795 håll 20 min .  Jag vet att jag använt dessa temperaturkurvor och de har funkat bra. Tror du inte hennes ugnsautomatik är lite fel i förhållande till uppnådd temp? Kanske hon egentligen bränner högre i själva verket och behöver kalibrera sin automatik?

EvaRittsel
0

Jo, jag misstänker att det är så.

Jag håller inte så länge som du gör utan bara fem minuter när jag fullfusar. Anledningen till att vi båda får samma bra resultat är att  - glaset tillförs samma värmeenergi. I mitt fall högre temperatur och kortare hålltid. I ditt fall lägre tempertur och lång hålltid.

Det var tydligen så som kinserna lyckades framställa porslin - de kunde inte komma upp i 1300 grader - men eldade i stället sin ugnar jättelänge.

MEN. Det kan också vara så att hon fullfusar i en keramikugn och då högst uppp i ugnen. Då kan man sänka topptemperaturen bortåt 70 grader för fönsterglas och nästan lika mycket för Bullseye.

Jag ska skriva och fråga henne!

amiekman
0

Jag personligen fusar floatglas i 835 grader med 5 minuters utjämning i min vanliga porslinsugn med gått resultat.

glasdeco
0

Jag brände fönsterglas i 825 grader med 10 minuters utjämning på de tre översta hyllorna i keramikugn. Den nedersta kan jag aldrig använda. Eller kan jag? Vet ni? Det gick bra ända tills jag fick en ny last planglas. Då räckte plötsligt inte värmen. Jag gick upp till 835 och det räckte fortfarande inte, men jag brände om dem med samma temperatur och då blev de jättesnygga. Så jag tror att planglas kommer från olika håll och kan faktiskt ha olika egenskaper.

EvaRittsel
0

Det stämmer att det är olika egenskaper på glas och glas. Det beror ju på vilka recept tillverkarna har. Men det finns en risk att bränna om floatglas och det är att det då blir matt. En effekt jag använder mig av ofta eftersom jag gillar den isiga känslan. Men man bör ju veta att risken finns.

papillon
0

floatglas 835 grader, bullseye 825.
Så fick jag lära mig iaf!

EvaRittsel
0

Floatglas 870 grader för fullfuse , Bullseye 835 grader fullfuse. Och fem minuter utjämning. Så arbetar jag och det funger utmärkt.

Vad det gäller värmekoifficenten så är det så att man kan kompensera låg temperatur med längre värmetillförsel vilket en del av er gör. Jag tror man ska räkna på energikostnaden och se var man hamnar. Ska göra två olika bränningar i höst och se vad som kostar mest.

Jättekul att ni vill dela med er av era kurvor!!!!!

enterx
0

Hur ser man skillnad på tackfusing och fullfusing? Om jag lägger en mindre glasbit ovanpå en större och fullfusar detta….ska då den mindre glasbiten smälta ner i den större och man ser bara att hela biten är lite tjockare på mitten då man tar ut den ur ugnen?

Om det är tackfusing så ska väl glasbitarna behålla sina respektive tjocklekar och bara "fastna" i varandra med lite rundade hörn?

Har jag rätt i dessa påståenden?

UTERMAB
1

Ni måste skilja på vilka ugnar ni använder!

Det finns ingen helt rätt temperatur då olika typer av ugnar kräver lite olika. Jag har då ALDRIG under 10 år behövt fusa Float i mer än 830 grader i 15 minuter, då i en riktig fusingugn ingen keramikugn. Bulls eye glas blir super i 815 grader i 15 minuter, dessa värden för full fuse. Varför dessa extrema temperaturer som ni anger? Både glas och ugn utsätts för onödiga påfrestningar helt i onödan. Resultatet blir då inte bättre.

Björn på UTERM

Annika_Larsson
0

Jag har märkt att glaset smälter olika beroende på vilken separator jag använder. Är det så att separator för Bullseyeglas reflekterar värmen bättre än separator för floatglas?

EvaRittsel
0

Intressant. Jag gör en ny tråd av detta!

mariatingsund
0

Nu är det jag som har hamnat i samma sits. Det är hur konstigt som helst. Jag har gjort allt som hittills, jag har alltid fått fönsterglas blankt och fint och jämt i kanterna. Det är två saker som är nytt, det ena är ett nytt lass glas från glasmästeriet, som de påstår att det är samma sorts glas från samma leverantör, alltså inte borde krångla, det andra att jag köpte ny tråd att lägga mellan glasen. Vet ni, jag fick gula, matta fläckar på ovansidan på allt! Jag kan inte begripa, vad som gör att ytan blev så skiftande. Jag får slänga hela brännresultatet, fö såhär går ju inte sälja nånting. Jag är väldigt noga med att ha rena och torra fingrar när jag jobbar, så det är inte beläggning som kommer från sånt. Undrar om någon har varit med om det. Om hela ytan blev blankt, eller hela ytan blev gult och matt, då skulle jag kunna tänka mig att felet var med temp.kurvan att göra. Men det är fläckar. Hjälp.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo