Egna formar
Finns det någon här som gör egna formar och kan bränna dom i era glasugnar. Vad gör ni dom i för material och hur bränner ni då?
Jag gör mängder av formar, använder papperslera, viken sorts som helst går bra även om de har lite olika egenskaper. först göt jag en plugg, en negativ form, i en sorts cellplast som är mycket lättarbetad, (införskaffad på båtvarv). denna smörjer jag sedan med vaselin för släppets skull. Lägger på den kavlade leran, 8 mm tjock. Efter några timmar kan man fixa och forma till en fals vilket underlättar slumpningen. Efter ca 2 veckors tork slipar jag formen invändigt med sandpapper och skröjbränner i 1000 grader 15 min. Ett tunt lager sep räcker och det behöver man inte förnya detta.

oh så underbara glas!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jättefina!!!!
MLL

Bra inlägg! Jag gör mina av mjuk eller hård fiberboard som man kan slumpa sitt glas i. Den mjuka är också bra för att sagga i. Den mjuka skär man med ett litet sågblad. Den hårda får man använda sticksåg till. Och skyddskläder, handskar och munskydd när man jobbar. När formarna är klara penslar man dem överallt med separator. Sen kan man hantera dem utan skydd. Finessen med dessa är att man kan ha formarna direkt mot plattan för fat eller höja dem med särklassigt och göra djupare föremål. Eller på höga sättpelare och sagga.
Bilder följer på hur det ser ut. Publiceringsverktyget från telefon är under all kritik - så det blev lite lustigt. Men ni ser följande bilder och hur jag gör en del av mina formar.

Men om jag vill göra en form inte som ett fat utan mer som en lampform hurgör jag då?