Problem med glasskärare
Nu har jag fått problem med mina skärare. Jag använder s.k pistolskärare och nu fungerar dom bara när dom själv vill och inte när jag vill.
Jag fyller på olja och därefter är det fritt fram att skära två - tre snitt. Sen är det stopp. Ingen mer olja kommer fram. Efter att skärare stått en stund i framåtlutande ställning går det att göra några få nya skär. Sen är det stopp igen - ingen olja kommer fram. Det är inte bara en skärare som trilskas utan alla (6 st)
Har någon av er råkat ut för detta.

Om du har bytt olja i alla, kan det inte vara oljans fel? För trögflytande?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Viktigt är att de alltid står i lite olja. Det verkar som om du inte ställer dina skärare i olja när de inte används. Då torkar den lilla tråden som finns mellan skärhuvudet och oljan. Det är som en veke till en oljelampa. Den ska inte torka ut.
Tack för era svar.
Men jag har inte bytt olja och mina skärare står alltid så att olja kan komma fram till skärhuvudet. Jag använder den s.k gummihylsan på skärarna när de inte använts och har de stående med skärhuvudet neråt.

Verkar vara för tjock olja. Späd den!
Nej, jag tror inte att det är oljan som är för tjock. Skärarna står i framåtlutande ställning när de inte används och det är gott om olja i skärhuvudet (läcker rejält). Första och ev andra snittet går bra men sedan är det stopp. Fler skär ger ett torrt och "ritsigt" snitt på glaset och därmed svåra att dela. Det är precis som om oljan inte kommer fram om skäraren inte får stå i framåtlutande ställning. Jag har ett flertal skärare igång oh alla uppför sig likadant. det är s.k pistolskärare (tror jag de kallas)
Snälla ni som läser detta kom med förslag hur jag ska lösa detta problem

rullar det lilla hjulet som är själva skäraren? Kanske det har fastnat?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
"Rucka" på hjulet (det du har emot glaset när du skär). Ibland har dessa fastnat i mina skärare. Med vänlig hälsning Janette
Allt gott!
Janette Skogshus

Ta en tunn ståltråd och pilla runt hjulen ( skärhjulen). Ofta ligger här damm och partiklar som göra att hjulet inte rullar bra.