Glastavlor
Hej Eva, vännen!
Tänk om man kunde ha någon form bakbelysning…
mvh
Bertil

räknas spegel hit? man kan ju hänga den på väggen…
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Urläcker !!!

Glastavlor är kul. Gjorde några med floatglas och stoppade in lite olika saker. Några få korn turkos bullseye ihop med med ett pulver som jag gjort själv med hjälp av kopparplåt och saltvatten (kopparklorid?) gav en häftig kopparfällning i en av tavlorna.
Hade bullseyetråd som jag böjde över ljuslåga till lyftkranar. Den lilla luftinneslutningen gjorde att en bubbla gick upp och sedan lade sig som en kul effekt.
Ramarna är IKEA ek och så lyfte jag ur det glaset (som senare blev några enkal kul fat). Ramade med lite silikon mot trä och på baksidan mot stiften.
Hanna
Hej Hanna!
Floatglas har intressanta möjligheter. Mina erfarenheter är att jag för flera år sedan bullseye korn och bullseye stringers verkar OK när man fusar med float de första åren efter fusingen.Tyvärr har små sprickor börjat uppstå runt bullseye kornen nu efter 5-6 år på mina arbeten. Vill bara informera om mina erfarenheter. Dina kanske håller bättre, andra bränningstider etc .. men jag vågar inte längre blanda float med bullseye. Däremot finns det säkert andra oprövade material som kan fusas i float uten risktagningar.

Jag har äldre grejer som har funkat så jag hoppas att spänningarna inte blir för stora. Någon spänning finns det troligen eftersom det är olika utvidgning på glasen. Har inte sålt dem, men det är kul att labba lite.
Hanna

# Hägftiga saker du gör nu Hanna. Jättefina. Men var sparsam med Bullseykross i float. Det finns floatkross att köpa hos Cerama och Cebex och Uterm. Satsa på det eller se till att du endast använder Bullseye på ytan - och då väldigt spritt.