Köp av ugn
Ska köpa en glasfusingugn, storlek på platta ca 50x50. Är den någon som kan ge bra tips på vilken jag ska köpa?
Skall du köpa en ny? Det tips jag har är att du köper en med en automatik som du tycker är enkel att programmera. Kolla med de olika återförsäljarna. Kolla också var elementen sitter i ugnen. Det är bra om de finns jämnt och uppe i locket.
Allt gott!
Janette Skogshus

I artikelarkivet finns det tips om hur du ska köpa ugn och vad du ska tänka på. Man kan faktiskt använda en keramikugn. Det viktigaste är att instrumentet kan programmeras att också styra glasets avsvalning på rätt sätt. Både Cebex och Uterm har bra nya ugnar.
Jag har en fusingugn som är 40 × 40 × 50 inv. till salu. 15000:- med div. glas och verktyg. Göteborg's området
Jag har köpt en ny ugn Cerama IR 40/55, gillar automatiken, enkel att programmera (Men tack i alla fall ewadalshagen).
Har testat att bränna men fick lite problem när jag körde fullfuse (toppgrader 805, håller i 10 minuter). Separatormedlet fastnar under glaset, vad gör jag för fel? Vet att jag råkade ut för det för flera år sedan någon gång men minns inte hur jag löste det!