Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1066 ggr
shelab
0

Funderingar om fusing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag heter Sheila och är ny här på forumet.

Jag målar på trä, glas och porslin men mest på trä, jag har även gjort lite decoupage men känner att jag skulle vilja prova något annat. Har sett en del glassmycken och tycker att det verkar spännande att göra, men eftersom jag är helt ny på detta område så har man en del frågor och funderingar. Tycker att detta verkar vara ett jätte trevligt forum där man kan få tips och hjälp.

Jag har en egen porslins ugn och om jag har förstått rätt när jag har läst en del inlägg här så går det att smälta bland annat smycken i den eller hur? Kan jag bränna i 240 grader/tim upp till 540 och sen full fart upp till 820 grader, ska det vara någon utjämningstid?

Sen undrar jag om jag ska smälta barnmatsburkar  kan jag strö gipspulver på sättplattan och ställa burkarna på gipset och bränna i 840 grader eller ska det vara någon speciell brännkurva? Fastnar inte gipset på glaset?

När man ska smälta glas till smycken, finns det något annat än fibersnöre som man kan lägga emellan glasen och fästa kedja eller rem i? eller måste man borra ett hål?

Vore tacksam för snabbt svar för jag är så sugen på att börja tillverka smycken och andra ting.

Kommer att lägga upp lite bilder i fotoalbumet på en del av mina alster. Skickar med en bild på en målad vas i detta inlägg

EvaRittsel
0

Oj, vad många frågor i ett enda mail!
Du kan bränna som du angett. Och du kan smälta barnmatsburkar över gips - men sänk temperaturen ngt och kör i ställedt längre tid! Vad det gäler fibersnöre så är det inget annat som fungerar bra - men man kan  ju alltid borra hål eller fästas hängen av silver med lim.

Kirsi
0

Jag använer tjock fiberpapper till kanalerna. Den är 3mm som jag klipper smala remsor av och lägger mellan glasen. Det blir finare och jämnare kanaler än med snöret.