Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 1470 ggr
Brittinger
0

upphovsrätten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var någonstans kontrollerar jag vem som har upphovsrätt till orginalverk?  Fotot är uruselt, men det föreställer Tomten i stallet av Jenny Nyström.

Om jag vill göra reproduktioner i glas för försäljning måste jag ju ha tillstånd av någon antar jag.

HannaBroberg
0

Länsmuseet i Kalmar har stora samlingar JN och jag tror att de har koll på rättigheterna, kanske är det de som äger rättigheterna.

Hanna

danmarkus
0

Det är nog ingen fara, efter ett antal år(tror det är 70) blir bilden fri. Om så inte skulle vara fallet, så är det nog ändå inte Länsmuséet som äger rättigheterna. Men organisationen som har hand om såna frågor heter "Bildkonst Upphovsrätt Sverige", förkortat BUS. Du kan kontakta dem och höra  www.bus.se

Låt oss sen gärna veta vad dom säger om saken, det är intressant, sånt där.

Brittinger
0

Tack för tipsen, ska kolla och skriver in vad de säger här sedan.

Broarp
0

Finns originalbilden hos Kalmar museum, så har dom upphovsrätt. Ibland får man inte ens fotografera på konstmuseér inte ens för eget bruk. - Jag var en gång iblandad i ett "bråk" med nationalmuseét efter ett köp av en diabild som publicerades i en akademisk uppsats- med begränsad publicering ( kopieupplaga) 

Lycka till i alla fall.

Brittinger
0

Så här står det på BUS sida:

bifogat som fil, går inte klippa klistra i firefox…

Och  Olle Granath hos konstakademien som övervakar skyddet för konstverk där upphovsmannen varit död i 70 år svarade att det endast är de som kan påtala och åtala när det förekommit övergrepp på "fria" verk. Det har under hans id endast sket et fåtal ggr. Bl-a när Levis klädde Michelangelo's "Adam" i jeans och när McDonalds använde Leonardo's "Nattvarden" i sin hamburgerreklam.