Ståltråd
Hej på er! Jag brukar använda svart tråd för att fusa in i smycken mm.
Delar av tråden använder jag då till upphängning och ihopsättning. Tyvärr så flagar tråden och ser smutsig ut, har någon tips på vilken tråd som gör sig bäst för bränning? (både i glaset och utanför) Tacksam för svar på denna toppensida!
Marina
Hej.
Du måste använda en speciell rostfri tråd eller möjligen Kanthal.
Silvertråd fungerar men blir svart.
Björn på UTERM
vi använder mässingstråd.blir inte flagig som annan ståltråd.

Finsilver tråd (999FS) går också bra om bara det er helt fritt från smuts. Det kan ibland komma att se vitt ut.
Finsilver är aningen dyrare än vanlig sterling silver.
Det är kopparen i sterling silver, där oxiderar vid värme och blir svart.
:-) Inge

Kanthaltråd! 1 mm. OM du använder silverrtråd kan silvret sugas in i sättplattan och ge fula, gula avtryck månadar framöver på annat du fullfusar i fönsterglas.
Du kan lägga en lite bit fiberpapper under just tråden på hänget och den håller sig på plats och ger inga märken. Fiberpapper finns ju i olika mm så det är lätt att anpassa till alla glas.

Mässingstråd är annars bra - minst 1 mm tjock. Du kan sedan gnugga fram glansen med en bit våtslippapper. Koppartråd blir för mjukt, kanthaltråd är bra och är inte för dyrt.
Tusen Tack! för alla fina svar. Vad är Kanthaltråd?
Hittade endast mässingtråd och rostfri ståltråd hos Clas olsson.
#4: Var köper du den tråden?
Hej Evamaria,
Jag föredrar att gjuta en kanal mellan glasen, med hjälp av fibertråd (finns på Cebex eller Warmglass). Efter bränningen plockas fibern bort och du kan trä en tråd, snöre, krok eller vad du vill genom det hål eller kanal som uppstår. Föredrar denna metod då glaset inte hamnar i konflikt, estetiskt eller fysiskt, med ett annat främmande material.
Mvh
Jon