Vad är Kanthaltråd?
"Tusen Tack! för alla fina svar. Vad är Kanthaltråd?
Hittade endast mässingtråd och rostfri ståltråd hos Clas olsson" Dett skrev Evamarina och jag tycker det är värt en ny tråd hos oss!

Kanthaltråd är den tråd som man gör element av till keramik- och fusingugnar. Tråden är olika tjock beroende på hur hög temperatur den ska tåla. Det finns också olika kvaliteter för olika temperaturintervaller.
Tråden finns hos - nästan - alla som säljer material tilll keramiker och glasare.
Man använder den t ex till pärltillverkning. Och som hängare för fusingglas - 1 mmm är då bra. Också som säkrare vid gjutning av Moule Perdue- formar. Jag har alltid 5-10 meter Kanthaltråd i min atelje för allt som den behövs till. 1 mm tråd räcker.
Hmmm, Eva. Jag har aldrig hört talas om Kanthaltråd i samband med pärltillverkning. Jag antar att du menar att det är vad mandrellerna skulle vara gjorda av.
De är för det mesta gjorda av svetselektroder, oflussade givetvis.
Det finns kanthaltråd hs Elfa, http://www.elfa.se/se/index0.html
eller hos Kjell & Company.
Claes Olhsson har slutat med den tråden.
Den kallas också värmetråd eller motståndstråd.
Så om du skall söka så sök på motståndstråd på Google.
Liten rättelse: Hos Kjell och Company var tråden alldeles för tunn. Den måste som Eva säger vara 1 mm, men de har bara trådar som är tunna som hårstrån där. Men tråden på Elfa finns i 1 mm.
Tjing tjong

Åh, tack för informationen! Jag hade tänkt springa dit på lunchen men nu slipper jag det!! /:o)